Visma Innkjøpssamarbeid – Behind the movie

blog02innkjopsamarbeidNår man skal lage en konseptfilm er det mange måter å gå frem på. Jeg tok kontakt med vår markeds- og kommunikasjonsavdeling med ønske om å forklare og tydeliggjøre vårt konsept Visma Innkjøpssamarbeid på en enkel og visuell måte. Jeg ønsket å få frem konseptet på en ny og spennende måte ved å visualisere det animert.

Sammen med et team fra markeds- og kommunikasjonsavdelingen, tok vi fatt på oppgaven. Dette har vært en spennende reise fra ide til ferdig produkt og i teksten under forteller vår designer, Ivar, hvordan det var å jobbe med filmen. God lesing!

Fra ide til ferdig konsept

Når man jobber med konseptfilmer er det selvfølgelig viktig å sette seg godt inn i hva konseptet egentlig handler om. Det første som slo meg var bredden og innholdet i innkjøpssamarbeidet, og at det ikke bare er noen få som kan spare penger, men de aller fleste bedrifter i Norge. Dette var noe jeg hadde fokus på da jeg gikk i gang med arbeidet.

Det er lett å la seg rive med på trender og tenke at dette burde blitt løst i likhet med alle andre produktvideoer, vise skjermbilder, snakke med produktansvarlige og smøre det sammen til en Apple-inspirert infographic-selvskrytskampanje. I stedet var det noe med dette produktet som var genuint og ærlig. Her handler det om å gi bedrifter bedre vilkår og med en garanti om å spare penger, uten at vi trenger å gjemme oss bak «glorete» grafikk.

Blyanttegninger

Tidlig i prosessen kom det frem at det var et ønske om animasjoner. Den gode gamle blyanten har fortsatt sin rolle på en overbelastet kommunikasjons arena. Håndtegninger kommuniserer på en mer menneskelig måte enn photoshop-genererte objekter. Man senker terskelen, og viser seg fra en mer åpen side. I tillegg forsterker denne formen at det skal være enkelt å forstå hva et innkjøpssamarbeid inneholder og hvor enkelt det er å ta i bruk.

blog04innkjopsamarbeid

I starten av et slikt arbeid handler alt om historien, hva som skal formidles. Så når man har et godt tekstmanuskript, dreier det seg om å visualisere dette på en effektiv måte. Det er alltid mye som skal fortelles på kort tid, så her må man plukke ut essensen av det beste og formidle det på en appellerende måte.

Valg av illustrasjonstyper

Likevel er det mange valg som står igjen i en slik prosess. Hvilken type illustrasjon fanger best innholdet av et innkjøpssamarbeid, realistiske? Naive? Tabloide? Eller detaljrike? I denne fasen handler det om å prøve seg frem og se hva som sitter best sammen med scriptet. Valg av motiver og symboler skal knytte seg direkte til teksten og historien, her er det ingenting som skal tydes eller tolkes.

Skisser

Ca. 70 illustrasjoner var med i skissestadiet hvorav kanskje en tredjedel ble tatt i bruk i selve filmen. De valgte illustrasjonene ble skannet, forsiktig etterbehandlet og farget digitalt uten at de mistet den menneskelige formen.

blog03innkjopsamarbeid2


Musikk gir helhet

For å lage en god opplevelse må alle brikkene passe sammen. Valg av musikk spiller også en avgjørende rolle da den fyller luften med en sinnsstemning som skal løfte budskapet. Siden ingen i avdelingen vår verken spiller banjo eller synger spesielt rent var det greit å kjøpe et musikkstykke som var produsert av profesjonelle. Valget av en sunnmøring som voiceover ga seg selv da filmen handler om å spare penger.

Vi er veldig fornøyde med resultatet! Se filmen her

Enig i vårt valg av visuelt uttrykk?

Ble du nysgjerrig på hva Visma kan tilby deg innenfor innkjøp? Det kan du lese her

 

Liv Hauknes Enoksen jobber som Content Marketing Specialist. Hun har en M.Sc in Marketing and Organisational Communication og B.Sc in International Marketing. Jobber i hovedsak med sosiale medier og innhold i digitale kanaler.
Kontakt :