Tankegangen bak Vismas nye sponsoravtale

Hva ønsker Visma å oppnå med Visma Ski Classics-sponsoratet?

Fra og med i år vil langløpsmesterskapet Ski Classics bære navnet Visma Ski Classics.

Med dette tittelsponsoratet vil Visma som merkevare bli eksponert for millioner av mennesker over hele Europa – langt utenfor sitt vanlige publikum.

Satsingen kommer muligens uventet på mange, da vi for det meste har henvendt oss til bedrifter og offentlig sektor i vår markedsføring.

Vi vil bruke denne eksponeringen til å skape positive
opplevelser mellom
skiløpere, publikum og vår merkevare.

En stor attraksjon

Ski Classics er en langløpscup. Det består av ti av verdens mest prestisjetunge og tradisjonsrike skiarrangementer. Fra Marcialonga i Italia til Vasaloppet i Sverige og Birkebeinerrennet i Norge.

25 profflag og 50.000 amatørløpere konkurrerer side om side.

Ski Classics, også kalt Tour de France på ski, er blant de tøffeste utfordringene innenfor organisert ski – og en av de raskest voksende publikumssportene.

20 millioner TV-seere i 70 land

Løpene sendes på TV i mer enn 70 land verden rundt og har over 20 millioner seere.

Vi vil bruke denne eksponeringen til å skape positive opplevelser mellom skiløpere, publikum og vår merkevare.

For millioner av TV-seere, for publikum, for løperne som legger ned hundrevis av treningstimer gjennom året, og for proffene som kjemper om seieren – Visma vil bidra til å gjøre opplevelsen enda større.

En perfekt match

Både langrenn og Visma har sitt opphav i Norden, og langrenn er i dag mer populær enn noensinne.

Akkurat som Visma, opplever Ski Classics kraftig vekst. Som tittelsponsor er dette et gunstig tidspunkt å komme inn på. Etter hvert som konkurransen blir en enda større TV-idrett, vil navnet Visma Ski Classics allerede være godt etablert.
 
I Ski Classics, som i næringslivet, kreves utholdenhet, vinnerinstinkt og evne til å håndtere motgang og tøffe forhold.

Ski Classics representerer en kultur for å pushe seg til det ytterste og vel så det. Sterke individuelle prestasjoner og seire – men også fellesskap og lagånd. Dette er verdier Visma og Ski Classics har til felles.

En felles lidenskap

Vismas vekst de siste årene har tatt selskapet utenfor Norden til Latvia, Nederland, Romania, Litauen og Polen.

I lys av dette, er det viktig for oss å opprettholde en sterk intern kultur.

Vi har vært på jakt etter et felles prosjekt som vil knytte organisasjonen enda tettere sammen. Noe utover kontoret og den daglige virksomheten, noe som går på tvers av divisjoner og landegrenser.

Dette “noe” fant vi i Ski Classics.

På toppen av den åpenbare markedsføringsverdien, vil sponsoratet også fungere som en plattform hvor våre forretningsenheter kan iverksette aktiviteter for partnere, kunder og ansatte.

Arbeidet starter nå

Sponsoratet har et stort potensial, men foreløpig er det kun et potensial. Et blankt lerret vi skal fylle med spennende innhold og opplevelser.

Arbeidet med å få mest mulig ut av dette starter nå.

Hvordan synes du Visma bør utnytte sponsoratet? Gi oss tilbakemelding ved å kommentere i feltet under.

CEO for Visma since 1997. Various positions in Cinet from 1986 to 1993. M.Sc, 1983, Informatikk.
Kontakt Øystein: