Gründere og investorer deler sine beste tips - rett fra hjertet!

Startup Extreme – hvor startups og investorer bygger fremtiden

Photocredit: Dan Taylor

Når du vurderer å starte egen bedrift, eller har kommet i gang, men trenger finansiell hjelp til å kunne vokse, er det alltid godt å treffe andre som har erfaring. Andre som er, eller har vært, i en lignende situasjon. De beste – og mest realistiske – rådene får man tross alt fra dem som både har feilet og lykkes!

Networking på et ekstremt nivå

Det finnes mange måter å treffe andre startups – og konferanser er en av mulighetene å komme i kontakt med dem. Vi var så heldige å kunne delta på Startup Extreme 2017 forrige uke – hvor verden møtte det norske startup-økosystemet, bestående av startups, investorer, media og corporate innovatører.

Det hele startet i Bergen med en heldags konferanse fylt med mange inspirerende foredrag, 1- til -1 møter, pitching sessions for både startups og investorer, og mye mer.

Konferansedagen ble etterfulgt av en 2 dagers “extreme summit” i Voss, hvor et utvalg av deltagergruppen samlet seg for “Networking the Norwegian Way”.

Hva betyr det? Bo sammen på hytter, delta på rafting / fallskjermhopp / havkajakk / mountain bike turer, spise smalahove, speeddating, pitching – alt for å finne de riktige kontakter for å kunne utvikle bedriften enda bedre og ikke minst: å lære av hverandre. Utfordringene en startup møter kan ofte sammenlignes med ekstremsport – så Voss var absolutt et bra sted å møtes!

Gründere deler sine beste tips – rett fra hjertet!

Et av temaene på konferansen handlet om “The founder perspective on fundraising and growth”. Her kom flere gründere med gode råd og anbefalinger basert på egne erfaringer.

Første mann ut var Eilert Hanoa, direktør SMB Software Business Unit i Visma. Han etablerte sitt første IT-selskap i en alder av 15 år i 1986. Ti år senere ble han gründer av Guru Software som senere ble kalt Mamut (og kjøpt opp av Visma i 2011). Visjonen var å forenkle hverdagen for små bedrifter.

Hva skal til for å lykkes som gründer?

Hva skal til for å lykkes som gründer?

Forutsetningene for suksess var ikke helt på plass da Eilert startet Guru/Mamut: han hadde ingen egenkapital, ingen kjent merkevare, og det fantes mange godt etablerte konkurrenter i markedet.

Hvordan klarte Eilert å lykkes med Mamut?

  • Ha fokus på salg og kunde verdien fra DAG 1
  • Innfør tanken om at den beste ideen vinner, og tenk alltid vekst
  • Utvikling av løsningen bør ha første prioritet
  • Ansett unge, fattige, smarte, sultne personer ved hjelp av riktige incentiver
  • Lanser produktet eller tjenesten på riktig kommersielt tidspunkt
  • Ikke gå ut ifra at kundene er lojale fra starten
  • Utfordre alt du gjør!

Kontroll på kostnader – helt fra starten

Tross suksess, er det noe han har angret på – noe han skulle ha lært seg og tatt i bruk helt fra starten. Nemlig å kunne levere en komplett finansiell rapport hver eneste måned. Å ha innsikt i bedriftens økonomiske situasjon er utrolig viktig for enhver bedriftseier. Å ha kontroll på kostnader og mulighet for å ta beslutninger basert på riktig grunnlag er noe alle gründere bør ta seg tid og råd til – også i starten! Derfor er det viktig å få på plass en fakturerings- og regnskapsløsning, selv om du tenker du ikke har behov for en slik løsning med få kunder og aktiviteter i oppstartsfasen.

Flere tips fra andre gründere som holdt foredrag rundt dette temaet:

  • Spør dine investorer om råd, du får mye verdifulle tilbakemeldinger
  • Lær av dine egne feil
  • Ha en klar markeds beskrivelse og strategi – hvem er din løsning for og til hvilken pris?
  • Synliggjør hvordan investoren kan få avkastning på sin investering

Investorens sjekkliste for samarbeid med startup

I tillegg til å være gründer har Eilert Hanoa også investert i ulike selskap som Kahoot, OnePiece og Feelgood. Basert på blant annet disse erfaringene kommer han med følgende innspill til “investorens sjekkliste”:

  • Hva er de “unique selling points”, og hva er potensialet for suksess i neste fase?
  • Er produktene og tjenestene noe kunder ønsker å betale for – og kan gjøre dem til promoters?
  • Har bedriften nok økonomiske ressurser?
  • Hvordan vil konkurrentene bevege seg i fremtiden?
  • Hvordan å få på plass riktig organisasjon og mindset?
  • Hvordan ser bedriften ut om 1/3/5 år?

Mange inntrykk er samlet etter tre intense men veldig lærerike, morsomme og aktive dager, sammen med 200 startups, investorer, media og corporate innovatører. Et veldig bra gjennomført arrangement fra Startup Norway, organisasjonen bak eventet Startup Extreme.

Ønsker du praktiske tips til å drive egen bedrift, har vi mange guider som kan være nyttig for deg. Guidene handler om alt fra bokføring for nybegynnere, til å få orden på fakturering og låne penger til bedriften din. Se oversikten her.

 

Skrevet av Øystein Rannem Semmingsen og Michelle Diebels-Larsen

Michelle Diebels-Larsen jobber med Content Marketing og Customer Success. Hun har en M.Sc i Communication Science (Nederland) og har jobbet i mange år med marketing og kommunikasjon.
Connect with Michelle: