Slik vinner små selskaper rekrutteringskampen

Det er ikke en vanskelig oppgave å ansette folk. Utfordringen, derimot, ligger i å ansette de beste talentene. Kampen om toppkandidatene er stor, og spesielt tøff for mindre bedrifter som er ukjent i markedet. Store selskaper har automatisk et fortrinn i rekrutteringskampen på grunn av prestisje og omdømme. Så hvordan kan små selskaper skille seg ut og tiltrekke seg de beste kandidatene?

Rekrutteringsekspert Lars Hovdenak fra Adecco Search & Select gir oss sine tips til hvordan små bedrifter kan vinne kampen om de beste talentene.

Vær liten
Det er ingen grunn til å late som om virksomheten er større og mektigere enn den er, mener hodejeger Hovdenak i Adecco. «Mange nordmenn ønsker å jobbe for små og mellomstore virksomheter, og kan fristes av tanken på mer innflytelse. Som liten virksomhet har du oftere en flatere struktur og tettere relasjoner mellom de ansatte».

For å tiltrekke seg de beste kandidatene må man først bli bevisst fordelene små bedrifter har over i forhold til de store, som muligheten for mer fleksibilitet og større innflytelse og bredde i jobben. «Det gjelder å selge disse fordelene i jobbannonsen», sier Hovdenak.

Vær personlig
I forhold til store bedrifter, har mindre arbeidsplasser ofte et mer uformelt arbeidsmiljø, og tettere og mer personlig kontakt mellom de ansatte.«Bruk denne styrken for alt det er verdt. Gi virksomheten et ekte ansikt. Kandidatene vil sannsynligvis heller ønske å forholde seg til mennesker enn grå kontorbygg og blå slips», sier Hovdenak.

Vær tidlig ute
Små virksomheter har fordelen av å kunne være mer fleksible når det kommer til rekruttering av nye ansatte. Tall viser at uke 34 har desidert størst trafikk av jobbsøkere, mens utlyste stillinger når toppen to uker etter. Ved å være tidlig ute etter ferier eller økonomiske nedgangstider, kan små virksomheter komme i forkjøpet av de store og velge fra øverste hylle.

Vær proaktiv
Ikke sitt stille og vent på at drømmekandidaten skal komme til deg. Plukk heller opp telefonen og ring potensielle kandidater. Hovdenak anbefaler å bruke sosiale plattformer som Linkedin aktivt i søket etter aktuelle kandidater. Dra også på relevante jobbmesser og utdanningsinstitusjoner hvor kompetansemålgruppen befinner seg.

Vær på lag med de ansatte
Det er lett å glemme at det ligger store verdier i nettverkene til de ansatte når det gjelder rekruttering, mener rekrutteringseksperten. «Husk å involvere de ansatte når du skal finne nye medarbeidere. Du kan for eksempel vurdere ulike insentiver for tips fra ansatte om kandidater. Stadig flere virksomheter gir belønning til ansatte for kandidattips som ender i ansettelse», sier han. Ikke glem at de ansatte er de beste ambassadørene for selskapet!  Oppfordre dem til å bruke sosiale medier aktivt og til å ”like” selskapets oppdateringer og bedriftsprofil.

Vær kostnadseffektiv
Vi trenger topptalenter for å drive en virksomhet, men slike talenter er kostbare og vanskelig å finne. Kostnaden for en ny medarbeider de første seks månedene, er fra ett og et halvt til tre ganger større enn den ansattes lønn. Små selskaper har ikke råd til å kaste bort tid og ressurser på å rekruttere feil. Utfordringen til små bedrifter ligger ofte i å tiltrekke seg de beste kandidatene til stillingen med begrensede ressurser og eksponeringsmuligheter.

En feilansettelse kan fort ende opp med å koste bedriften flere hundretusen kroner. Å bruke rekrutteringspartnere kan derfor være kostnadseffektivt. Visma Innkjøpssamarbeid samarbeider med Adecco, Adecco Serach & Select og Visma Personnel slik at du er sikret best mulig avtale når du skal finne den riktige kandidaten. På denne måten er du sikret en kostnadseffektivt rekruttering!

Få mer informasjon på e-post

Mette Lüthcke jobber som Partner Account Manager i Visma Mamut. Hun jobber for å tiltrekke, utvikle og beholde potensielle og eksisterende leverandører til Visma sitt innkjøpssamarbeid.
Kontakt Mette: