Gå til hovedsiden

Slik designer du materiell for sosiale medier

Det visuelle i markedsføringen spiller en viktig rolle, og kan fremheve eller forsterke budskapet ditt. Vi tipser om bra verktøy du kan bruke, og hva du må huske på.

girl texting on phone

Du vil markedsføre et produkt eller en tjeneste og tenker at distribusjon i sosiale kanaler passer perfekt for å få oppmerksomheten du trenger! En viktig del av arbeidet er å lage materiell som fanger oppmerksomheten til målgruppen. Det visuelle uttrykket bør samsvare med merkevaren og profilen til bedriften din.

Dersom du ikke har erfaring med å designe materiell for sosiale medier, kan det være vanskelig å vite hvor man bør starte. Vi gir deg derfor noen enkle tips og verktøy som kan hjelpe deg i gang!

Skap innhold som kundene dine har bruk for

Selv om du skaper innhold for din bedrift, er det viktig å tenke på at innholdet skal skape verdi for målgruppen. Uavhengig om innholdet ditt er for inspirasjon, underholdning eller informasjon, bør du lage innhold som er relevant for målgruppen eller følgerne dine.. Finn statistikk og innsikt i plattformene bedriften er aktiv i, slik at du kan se hva slags innhold som har vært populært tidligere.

Utforming og bildebruk

En grafisk designer har spisskompetanse innen utforming av materiell tilpasset akkurat din merkevare. Av og til er det likevel nødvendig og lage en del selv. Gode verktøy gjør det enklere å lage godt materiell til sosiale medier. Adobe Illustrator og Photoshop er gode verktøy med mange funksjoner, men du må bruke litt tid på å utforske og lære deg hvordan du kan bruke dem. Canva og Adobe Spark er litt enklere verktøy for folk flest. Her har du gratis muligheter for å designe innholdet, men du kan også kjøpe pro-bruker for å få tilgang til enda flere funksjoner.

Vi anbefaler å bruke egne bilder i materialet til sosiale medier, og egentlig til de fleste kanaler. Det skiller seg nemlig ut fra mengden siden bildene er unike. Men som mange andre kan det være at du har begrenset materialmengde tilgjengelig. Du bør heller ikke bruke “Google-bilder”, da disse alltid har opphav en plass, og sannsynligvis er verken gratis eller lov til å bruke uten videre. Du kan heller besøke  for eksempel Adobe Stock, Pixabay eller Unsplash for å finne gratis bilder (eller videoer). Bare vær sikker på at det du henter ut er royalty-free og tilgjengelig for kommersielt bruk. 

3 tips til hvordan du lager godt materiell

Nå som du har de riktige verktøyene klar er det tid for å faktisk skape innholdet. 

  1. På tvers av ulike skjermer

Størrelsen på innholdet i ulike sosiale kanaler som Facebook, Instagram og LinkedIn vil variere. Her er det derfor viktig at du tilpasser størrelsene til kanalene du skal annonsere i. Dersom du bruker samme størrelse på tvers av alle sosiale medier kan du risikere at budskapet ikke kommer godt nok frem. I tillegg kan det være negativt for merkevaren fordi innholdet kan se malplassert ut når det ikke er tilpasset plasseringen. 

I tillegg vil mange av besøkene mest sannsynlig være på mobil, mens andre kan befinne seg på PC og nettbrett. Derfor er det viktig at budskapet vil være like synlig på tvers av ulike skjermer. Her kan det være lurt å teste innholdet på både mobil og desktop før du poster det.

  1. Skape gjenkjennelse, og vær konsekvent

Dersom du hadde besøkt en Facebookside fem ganger, og de hadde endret logo, farger og skrifttype for hver gang, hadde dette vært svært forvirrende for deg. Noe av nøkkelen til å skape gjenkjenning og lojalitet fra besøkende er nemlig merkevarebygging. Dette gjør du ved å bruke de samme fargene og fontene, og gjerne ha et utvalg faste maler for utforming til ulike plattformer. Viss du i tillegg poster jevnlig vil du sakte men sikkert bygge merkevarekjennskap hos målgruppen. 

Logo –  Minn seeren din på hvem innholdet kommer fra ved å inkludere logoen din. Mange selskaper har flere versjoner av  logoen. Da kan det være lurt å teste ut hvilken som ser best ut til ulikt innhold. En logo med lyse farger vil bli synligere på en mørk bakgrunn, og omvendt. Tenk på at den skal være synlig for seeren, men ikke overdriv størrelsen. 

Farger – Det er ingen tvil om at farger påvirker tankesettet rundt en merkevare. Sørg for å bruke farger som matcher din merkevare, for å øke sannsynligheten for gjenkjennelse fra kunder.

Vi i Visma Digital marketing bruker samme farger, fonter og stemning på bildene for at kundene skal skjønne at det er oss innholdet kommer fra. Vi forsøker i størst mulig grad å bruke egne bilder av egne ansatte for en personlig følelse.

Fonter – Merkevaren din har mest sannsynlig en eller flere bestemte skrifttyper for bruk. Hold deg til de samme skrifttypene, og ikke bruk flere enn 2-3 ulike om gangen. Det kan nemlig se rotete ut dersom du velger å bruke mange forskjellige. Ta en gjerne en titt i profilhåndboken til merkevaren hvis du er i tvil.

Maler – Et godt tips for å hjelpe deg med kontinuitet, er å bruke templates. Dersom du bruker verktøyet Canva, kan du ta i bruk templates med bestemte farger, fonter og logoer for din merkevare. Da blir det enklere for deg å holde deg til spesifikke element i postingen. 

Ved sesonger som for eksempel Black Friday, kan det lønne seg å gå litt utenfor boksen for å skape oppmerksomhet. Innholdet trenger ikke å skille seg helt ut, men det kan være en idè å bruke større fonter, andre farger eller inkludere noe annet som gjør det lett å legge merke til. Testing er lov året rundt!

  1. Hold det enkelt

Du vil gjerne at innholdet skal skape oppmerksomhet, men du vil ikke at det skal være for komplisert. Ved bruk av tekst og andre designelement, må du selv kontrollere mengden. Dersom du bruker for mange element, kan budskapet nemlig svekkes.

Bruk av tekst – Det som er veldig greit med posting i sosiale medier, er at du kan bruke teksten for alt den er verdt. For å fange oppmerksomheten kan du for eksempel ha det primære budskapet på et bilde, og forklare mer i selve bildeteksten som blir lagt ut. Her er det lurt å velge et kort og tydelig budskap. Test ulike mengder tekst til de ulike kanalene. Vi ser for eksempel at LinkedIn-innlegg tåler mye tekst, gjerne flere avsnitt, enn andre plattformer. Prøv å hele tiden tenke på hva som er relevant og interessant for målgruppen din – hva gir dem verdi?

Ikke bruk for mange designelement – Du må få poenget ditt klinkende klart frem med designet, men du bør ikke gå bananas. Dersom du inkluderer for mange element, for eksempel  mye tekst, former og ikoner, kan det bli forvirrende og uleselig. Tenk derfor minimalistisk. 

Over ser du et eksempel på innlegg til sosiale medier. Samme budskap, men presentert veldig forskjellig. Du ser enkelt at den første er ryddigere, mens nummer to har alt for mange element å fokusere på. 

Til syvende og sist handler det om å teste ulike metoder. Ikke vær redd for å prøve ut noe annet enn det du er vant til. Sørg for at målgruppenkjenner igjen merkevaren i alt du poster, og se gjerne hvordan de tar imot innholdet. Innsikt og nøkkeltall fra de ulike plattformene kan gi deg en pekepinn videre på hvilket innhold målgruppen engasjerer seg mest i.

Nysgjerrig på hvilket innhold kundene dine foretrekker? Vi i Visma Digital Marketing hjelper deg gjerne på veien 👋

Send oss ei melding her!

Mest populære