Hva skal du velge – permittering eller oppsigelser? Nye regler gir utvidet rett til permittering.

Permittering og nedbemanning – få oppskriften som løser flokene

I enhver virksomhets livssyklus, vil det alltid være svingninger – fra gode til mer utfordrende perioder. Det blir stadig mer krevende å bevege seg i et marked med tøff konkurranse. Hvilke grep kan virksomheten ta i en periode med lavkonjunktur? Det er lett å tenke seg at oppsigelser er den enkleste løsningen. Heldigvis finnes det løsninger som er mer smidige.

GRATIS MINI-GUIDE TIL PERMITTERING OG NEDBEMANNING

Permittering – effektivt virkemiddel

Permittering er et effektivt virkemiddel. Ved permittering får arbeidstaker arbeidsfritak og arbeidsgiver blir fritatt for sin lønnsplikt. Permittering benyttes typisk ved lav ordreinngang, konflikt og ulykker.

Permittering skal iverksettes på saklig grunnlag. Årsaken skal knyttes til virksomheten – ikke den ansatte. Nødvendige kostnadsreduksjoner, også lønnskostnader, kan være grunnlag for permittering. Arbeidsforholdet består ved permittering, men det skal klart fremgå at dette er en midlertidig løsning i påvente av bedring.

Nedbemanning – litt mer krevende

Nedbemanning er en prosess som tvinger seg frem når det det oppstår vesentlige og kritiske endringer knyttet til virksomheten. Har virksomheten økonomiske problemer, eller har behovene og oppgavene som organisasjonen skal håndtere endret seg?  Dette er typiske årsaker til nedbemanning.

En forutsetning er at virksomheten utarbeider et godt nok og saklig grunnlag for beslutning om nedbemanning. Prosessen ved nedbemanning er også noe mer krevende enn vanlig oppsigelse. Det viktigste er at ledelsen sikrer et godt nok beslutningsgrunnlag og gjør en nøyaktig og saklig utvelgelse.

Permittering og nedbemanning er tunge prosesser som krever gode forberedelser. Med riktige prosesser får du det beste ut av en vanskelig situasjon.

Vil du vite mer om hvordan du kan løse prosessene ved permittering og nedbemanning? Vi har satt sammen en gratis mini-guide. Her får du prosessene forklart steg for steg – sammen med konkrete forslag til hva du bør gjøre.

LAST NED GRATIS GUIDE

Nils Kvangraven er seniorkonsulent med bakgrunn fra revisjon, regnskap og ledelse. Han har blant annet drevet eget regnskapsbyrå og vært økonomisjef og adm. dir. i en middels stor industribedrift. Kvangraven jobber med kunder på alle nivåer, fra enkle regnskapsoppgaver til mer komplekse rådgiveroppdrag. Han holder kurs i excel og benyttes som foredragsholder på webinar og seminar.
Kontakt Nils: