Gå til hovedsiden

Norsk nettleserstatistikk fra 2020

Tallenes tale på hvilke enheter, nettlesere og operativsystemer folk flest bruker.

Far og datter i stua, surfer henholdsvis på bærbar og mobil

Når man utvikler nettbutikken eller markedsfører på digitale flater, må en jobbe målrettet med de ressursene man har. Dette betyr at for å lykkes med dette, må en vite hvor kundene er. Er de på en stor eller liten skjerm? På farta eller hjemme på stasjonæren? Google eller Yahoo? Dette er noe av det vi gir en kjapp oversikt på i denne gjennomgangen av fjorårets tall på bruk av nettlesere. 

Merk! Dette er et overordnet blikk, men alle butikker er forskjellige med sitt eget publikum. Husk å sjekke selv også, for eksempel ved å titte i dataen i Google Analytics, hvis du vil finne ut hvor du bør sette inn støtet.

Hva surfer vi med i Norge?

Unikt for Norge er at vi surfer mer på desktop enn mobil og tablet. Globalt er det motsatt, med hele 55 % til de mobile enhetene, mot rundt 45 % i Norge.

Graf som viser enheters andeler gjennom året. Desktop er mest brukt, med en dypp rundt sommerferien.
  1. Desktop – 54,98 %
  2. Mobil – 41,35 %
  3. Tablet – 3,66 %

Selv med mer hjemmekontor, som følge av korona, ser vi at desktop faller med 3 %, sammenlignet med året før. Mobil har økt med 4 %, mens surfing med tablet er nesten halvert, fra 6 % i 2019.

De mest populære operativsystemene 

Apple har størst markedsandel med sine iOS og OS X opperativsystemer. Men på desktop er Windows den desidert største, men på mobile enheter er det Apple som har den største markedsandelen selv om Google er en stor konkurrent. Android har også tatt 2 % fra Apple på mobile enheter i 2020. Samtidig som Windows faktisk har mistet nesten 10 % på dekstop.

Graf som viser operativsystemenes andeler gjennom året.

Alle platformer (desktop, mobil og tablet)

  1. Apple (iOS og OS X) – 41,0 %
  2. Microsoft (Windows) – 36,7 %
  3. Google (Android) – 20,7 %

Apple, som i 2019 hadde en andel på 34 % har tatt over førsteplassen fra Microsoft, som hadde 41 % av brukerne. Google har økt litt, fra 19,7 %.

Desktop

  1. Microsoft (Windows) – 66,98 %
  2. Apple (OS X) – 27,56 %
  3. Google (Chrome OS) – 3,05 %

Microsoft faller ned fra hele 75 %. Nå er ikke 1 av 4, men 1 av 3 Windows-brukere. Størst økning er det Apple som har, med 8,5 %. Googless Chrome OS øker med ydmyke 1,2 %.


Mobil og tablet

  1. Apple (iOS) – 57,35 %
  2. Google (Android) – 42,26 %

Mens iOS faller med 2 %, øker Android med samme prosent, og haler minimalt innpå konkurrenten.

Hvilken nettleser liker vi å bruke?

Google og Apple står øverst på lista med de mest populære nettleserne Chrome og Safari. Nesten 50 % av befolkningen bruker Chrome, mot Safaris 37 %. Men når det kommer til desktop dominerer Chrome, mens Safari er størst på mobile enheter. Sammenlignet med 2019 har de største endringene i 2020 vært på desktop. Microsoft har mistet 8 % av brukere, mens Apple har økt med 5 %. Mobile enheter er nesten helt lik i 2020 som det var i 2019.

Graf som viser ingen radikale endringer blant nettleserne i løpet av året.

Alle platformer (desktop, mobil og tablet)

  1. Google (Chrome) – 52,4 %
  2. Apple (Safari) – 33,5 %
  3. Microsoft (Edge og Internet Explorer) – 6,1 %

Sammenlignet med 2019 har Microsoft falt fra 11 % ned til 6 %, mens Apple har økt med 5% i 2020.

Desktop

  1. Google (Chrome) – 64,59 %
  2. Apple (Safari) – 17,7 %
  3. Microsoft (Edge og Internet Explorer) – 11,12 %

Apple har tatt igjen Microsoft. De lå henholdvis på rundt 12 og 19 % i 2019.

Mobil og tablet

  1. Apple (Safari) – 56,62 %
  2. Google (Chrome) – 34,63 %
  3. Samsung Internet – 7,33 %

Her er tallene svært like opp mot 2019.

Folk flest googler

Google har tilnærmet monopol med over 95 % markedsandel. Noe som er litt interessant er at folk i Norge benytter fortsatt Kvasir som deres søkemotor. Kvasir viser for tiden søkeresultater basert på Google søkemotor så det vil bare gi samme søkeresultatene som du ville fått i Google. Trenden er ganske likt for resten av verden hvor 92 % bruker Google.

Graf som viser at Google ligger trygt på toppen av søkemotorene gjennom året.

Alle platformer (desktop, mobil og tablet)

  1. Google – 95,6 %
  2. Bing – 2,63 %
  3. Yahoo! – 1,00 %

Her er det også lite å si; tallene er svært like fjoråret.

Desktop

  1. Google – 91,56 %
  2. Bing – 6,19 %
  3. Yahoo! – 1,17 %

Google beholder sin posisjon og er svært lik fjoråret. Eneste bemerkelsesverdige er at Bing hopper fra 1 til 5,3 %!

Mobil

  1. Google – 98,36%
  2. Yahoo! – 0,89 %

Jubelen må ha stått i taket hos Google da de kunne rapportere en økning på 0,2 % av monopolet sitt siden 2019.

Oppsummering

Godt over halvparten av all surfing i Norge i 2020 var på desktop, eller laptop. Vår mest populære operativsystem er Windows på desktop og iOS på mobile enheter. Vi foretrekker Chrome som nettleser på desktop, mens på mobile enheter er Safari mest populær. Når det kommer til søkemotor har Google helt klart monopol.

Husk å sjekke tallene blant dine kunder i Google Analytics. Skulle du være usikker hvordan, ta kontakt, så hjelper vi deg i mål, slik at du kan jobbe enda mer effektivt med både søkemotoroptimalisering og hvilke enheter du skal prioritere i utviklingen.

SEO hos Visma Digital Commerce

Data i denne artikkelen er hentet fra Statcounter.com.

Mest populære