Gå til hovedsiden

Likviditeten er truet: Hvordan jobbe med innfordring nå?

I Visma er vi sterke i troen på at vi alle er «better together». Nå er det viktig at vi snakker sammen og ikke er redd for å ta kontakt, slik at vi sammen kommer best mulig ut «på den andre siden».

Corona truer likviditeten: Hvordan jobbe med innfordring?

Aldri har behovet for likviditet vært viktigere. Aldri har det vært viktigere å finne gode løsninger for de som har fått betalingsproblemer. Aldri har det vært viktigere å være «better together».

Koronaviruset har alvorlige konsekvenser for samfunn, bedrifter og privatpersoner. Alle virksomheter må bidra på sin måte i dugnaden, og vårt samfunnsoppdrag er å få inn utestående fordringer for bedriftene og samtidig sikre at skyldnere får en håndsrekning i en vanskelig tid.

Det er en hårfin balansegang mellom bedriftenes behov for å få innbetalinger og skyldneres mulighet for å betale. Vi skal gjøre vårt ytterste for å ivareta begge parters interesser og finne løsninger som hjelper oss gjennom denne perioden.

Alle lurer på hvordan «andre gjør det»

Det første vi gjorde da alvoret satt inn, var å kontakte både våre klienter og skyldnere. De fleste sitter på hjemmekontor og lurer på hvordan «andre gjør det». Behovet for å ha noen å sparre med, er stort. Dialogen med oss gjør det lettere å finne løsninger for begge parter.

De aller fleste av våre oppdragsgivere ønsker at innfordringsprosessen skal være så normal som mulig, men samtidig ønsker de at vi er fleksible, forståelsesfulle og finner ordninger med skyldnere som har problemer med å betale. Skyldnerne er jo ofte bedrifter som også venter på betaling fra sine kunder, så de forstår godt viktigheten av å gjøre opp for seg. Behovet for dialog og villigheten til å finne gode ordninger er det som kjennetegner samtalene vi har hatt den siste tiden.

Vi forstod raskt at pågangen på kundesenteret og saksbehandlerne våre ville bli stor den nærmeste tiden. Åpningstider og kontaktpunkter er de samme som før, og vi setter inn ekstra ressurser dersom det blir nødvendig. Behovet for økonomisk «helsehjelp» har aldri vært større, og vi skal bidra til raskest mulig behandling.

Slik hjelper Visma i krisen

Her er kjørereglene vi har innført i vår saksbehandling av inkassokrav:

  • Oppfordre skyldnere til å ta kontakt slik at vi kan finne gode løsninger
  • Aktivt kontakte skyldnere for å finne gode løsninger
  • Økt fleksibilitet på betalingsutsettelser og avdragsordninger
  • Være restriktive med å å gå rettslig med krav der det er mulig.
  • Bidra til å redusere kostnadene for dem som har det økonomisk vanskelig ved å:
    – ikke begjære tvangssalg
    – ikke kreve tilleggssalærer for avdragsordning
    – ikke begjære fravikelser
    – ikke oppsøke skyldner for å få til tilbakelevering (av f.eks. biler)

I Visma Community vil du alltid finne oppdatert informasjon og gode tips om hvordan Visma jobber med innfordring i den krevende tiden vi er inne i.

Trenger du råd om innfordring og likviditet akkurat nå?

I Visma er vi sterke i troen på at vi alle er «better together». Nå er det viktig at vi snakker sammen og ikke er redd for å ta kontakt, slik at vi sammen kommer best mulig ut «på den andre siden».

Velkommen til webinaret «Likviditet i en krevende tid» hvor vi gir deg råd for hvordan du skal jobbe med innfordring gjennom krisen. Les mer og meld deg på webinaret her.

Er du Visma-kunde?

Om du bruker et av våre økonomisystemer, er du invitert til å lære mer om vår automatiserte purre- og inkassoløsning. Les mer og meld deg på webinaret her.

Med vennlig hilsen
Jan-Egil Ragnhildstveit
Head of Commercial
Visma Financial Solutions AS

Mest populære