Gå til hovedsiden

Konkurranseregler på Facebook og Instagram

Det er lett å gå seg vill i jungelen av konkurranseregler og det er vanskelig å vite hva som er lov og ikke lov. Grunnen til at Facebook ikke ønsker å være mer spesifikke i sine retningslinjer er fordi de ikke ønsker at personer skal utnytte denne informasjon til å få bedre rangering i nyhetsoppdateringen.

Reglene er til for å unngå spam og ødelegge brukeropplevelsen for kundene deres. Facebook jobber derfor med å identifisere innlegg som inneholder kunstig engasjement, for deretter å degradere disse. Konsekvensene kan være store om du ikke følger reglene, og selv om andre ikke gjør det er det viktig at du tar dem seriøst. Dersom Facebook oppdager brudd på reglene kan de slette innlegget/konkurransen, eller verre; stenge bedriftssiden din.

Her finner du en enkel oversikt over hva som er lov og ikke, når det kommer til konkurranser på Facebook og Instagram. 

Dette er ikke lov

1. Du kan ikke be personer om å dele et innlegg. 

Eks: «Del dette på tidslinjen din for å delta»

2. Be noen om å tagge seg selv eller en venn i et bilde de ikke er avbildet i. 

Eks: «Tag en venn i dette bilde for å delta»

3. Be noen om å gjøre endringer på enkeltes tidslinje

Eks: «Legg ut denne teksten for å delta»

4. Be personer kommentere med spesifikke ord, tall, fraser eller emojier. 

Eks: «Skriv BLOMST i kommentarfeltet for å delta». 

5. Du kan ikke be personer om å stemme på noe med reaksjoner eller kommentarer. 

Eks: «Reager med et hjerte om du liker is»

Det er flere som prøver å komme seg forbi disse reglene, ved å for eksempel skrive «lik og del gjerne». Facebook klarer å fange opp dette og påvirker deretter rekkevidden på posten i negativ forstand. 

Dette er lov

1. Du kan be personer legge igjen en kommentar

Eks: «Legg igjen en kommentar på denne posten for å delta»

2. Be personer om å sende privat melding til bedriftssiden din 

Eks: «Send oss melding med svaret ditt for å delta». 

3. Be personer om å like innlegget eller bedriftssiden din. 

Eks: «Lik dette bildet for å delta». 

4. Be personer om å publisere noe på bedriftssiden din. 

Eks: «Skriv svaret ditt på siden vår for å delta». 

5. Du kan sende personer videre til egen nettside for å delta. 

Eks: «Delta i konkurransen på nettsiden vår». 

Andre ting som er viktig å huske på

Det er viktig at du legger til denne teksten i innlegget når du kjører konkurranser på Facebook og Instagram: 

 «Denne konkurransen er på ingen måte sponset, støttet, administrert eller assosiert med Facebook/Instagram». 

Hvis denne teksten ikke inkluderes i innlegget, er det sjanse for at Facebook sletter hele innlegget uten noe form for varsel.  

Konkurransen og premien bør være relevant og gjenspeile merkevaren deres. Det er også viktig å inkludere når vinneren skal trekkes, samt tydeliggjøre hvem som vant konkurransen når den er ferdig. Husk at det ikke er selve konkurransen som er det viktigste, men at du gir en positiv opplevelse og en merverdi for kunden din. Vi anbefaler ikke å kjøre en konkurranse kun for å få flere følgere.

Hva med Instagram?

Facebook (Meta) eier Instagram og derfor gjelder reglene på begge plattformene.

Du finner flere retningslinjer for annonsering på Facebook her (https://www.facebook.com/policies_center/pages_groups_events)

Mest populære