Gå til hovedsiden

Apples nye personverngrep er lansert i iOS 14

26. april stoppet Apple all sporing fra Facebook og inn på nettsiden til bedriften din. Her er grepene du må ta!

iOS 14: Nye personverngrep fra Apple
iOS 14: Nye personverngrep fra Apple

Da var vi der! 26. april skulle bli datoen for utrullingen av Apple sin iOS 14-oppdatering, i form av 14.5-versjonen. Det tok ikke mange minuttene før Twitter var oversvømt med meldinger om oppdateringen og dens konsekvenser for sporing i apper. Noen med iver over de nye innstillingene for personvern, andre med fokus på utfordringene det får for sosiale medier som Facebook. For det gir store endringer for en plattform som Facebook, og dermed også for bedrifter som aktivt bruker Facebook og Instagram som viktige kanaler i markedsføringen.

Er du og din bedrift forberedt? Er nettsiden verifisert og de aggregerte konverteringene prioritert? Nei? Frykt ikke, vi viser deg hva du må gjøre!

Hva innebærer den nye iOS 14-oppdateringen?

Apple krever altså at alle apper stiller spørsmål til brukerne sine; om lov til å spore data utenfor plattformen på ulike måter. Med endringene fra Apple har Facebook selv satt opp et nytt system som heter Aggregated Event Measurement (AEM) som skal legge til rette for å møte disse kravene, og samtidig ha mulighet til målretting og rapportering i forbindelse med annonsering.

Ettersom dette er ett system som går på tvers av både Apple- og Android-brukere, så vil alle endringene fremover gjelde alle, uansett om du har Android eller har godkjent sporing på din iPhone.

For å ta i bruk AEM gjelder i første omgang disse endringene i Facebook Business Manager:

1. Verifiser domenet til nettstedet ditt

Ditt første steg er å verifisere domenet til nettstedet ditt i Business Manager. Når man verifiserer domenet, vil man kunne kontrollere egne sider. Da får du mulighet til å endre linker og innhold, som igjen vil bidra til å unngå at nettstedet blir misbrukt og/eller brukt til å spre feilinformasjon.

2. Prioriter hendelsene dine

Fremover vil Facebook Pixel-sporingen kun kunne optimalisere på maksimalt 8 hendelser for hvert domene. For å forberede oss på disse endringene starter vi med å velge de 8 aktuelle hendelsene og deretter setter de i en prioritert rekkefølge. Grunnen til at vi må sette de i prioritert rekkefølge er fordi at Apple kun vil måle den høyeste prioriterte hendelsen som skjer og ikke de foregående. For eksempel om du har en nettbutikk så vil du kanskje ha følgende prioriteringer:

  1. Ordrebekreftelse
  2. Kasse
  3. Handlekurv

Dersom en person fullfører et kjøp så vil man få en konvertering på førsteprioriterte Ordrebekreftelse, mens det ikke vil vises noen konvertering for at man har gått i kassen eller lagt noe i en handlekurv. Denne prioriteringen gjøres enkelt med «drag & drop» i Business Manager.

iOS 14: Nye personverngrep fra Apple
iOS 14: Nye personverngrep fra Apple

Slik gjør du det

Oppsummert nedenfor finner du 12 enkle steg for hvordan du implementerer begge disse endringene for din bedrift i Business Manager:

  1. Gå til Events Manager i Business Manager. 
  2. Velg pixelen du ønsker å bruke.
  3. Under Aggregated Event Measurement, velg Configure Web Events.
  4. Finn domenet som du ønsker å konfigurere hendelser for.
  5. Nå skal du først verifisere domenet. Finn riktig domene i listen eller evt. legg det til dersom det ikke allerede ligger der. Legg skriptet inn under «head» på nettsiden. Klikk Verify når det er gjort.
  6. Så skal vi velge event og sette de i prioritert rekkefølge. Klikk Manage events.
  7. Velg riktig piksel eller custom conversions under Pixel/Custom conversion.
  8. Velg hendelse som du vil konfigurere under Event name. Dersom du velger en kjøpshendelse, har du muligheten til å skru på eller av Value optimization. Dersom du velger Value optimization for et event så vil Facebook automatisk sette opp ulike verdi-sett for å kunne aggregere ROAS. Det vil være et minimum på 4 verdi-sett som tar av dine til sammen 8 mulige hendelser.  
  9. Gjenta steg 6-8 for hvert event.
  10. «Drag & drop» hendelsene i den rekkefølgen som du ønsker. Høyest øverst og lavest nederst.
  11.  Klikk Finish.
  12. Se over og klikk Confirm.

Hvilke endringer må du forholde deg til?

Med endringene i Business Manager utført er det lurt å sette seg litt inn i hvilke konsekvenser dette vil gi for bedriften din i det daglige. Facebook har ikke et fullstendig bilde av alle endringer og løsninger ennå, men vi vet at oppdateringen vil påvirke hvordan vi mottar og behandler hendelser fra verktøy som Facebook Pixel. Nedenfor er noen punkter som blir viktige fremover:

  • Internasjonale bedrifter: Oppdateringen til Apple tar ikke hensyn til internasjonale bedrifter som har nettsider med land som undersider. Uansett om du har flere land du opererer i, så vil en Facebook Pixel kun kunne måle 8 henvendelser.    
  • Rapportering: Når det kommer til rapportering så er det også viktig å vite at Facebook ikke får tilgang til de aggregerte konverteringene før Apple sender de over. Dermed får vi en forsinkelse i rapporteringen på opptil 48 timer.  
  • Website Custom Audiences: Custom Audiences som er basert på innsikt fra nettsiden vil bli begrenset. Her blir det viktig å se muligheter for å øke målgruppen.
  • Conversions Breakdown: Man får ikke lenger se konverteringer brutt ned på f.eks. kjønn og alder.
  • Endringer i event: Om du legger til eller endrer et event så vil det ta opp til tre dager for Facebook å oppdaterer endringen og man vil dermed ikke optimalisere på denne hendelsen i denne tidsperioden. 
  •  Assisterte konverteringer: Click through og View through conversion window som tradisjonelt sett hadde valget mellom 1, 7 og 28 dager en nå kun 1 og 7 dager. 1 dag på både Click (modeled) og View (partial), mens 7 dager kun er for klikk (partial).

Denne oppdateringen fikk altså større konsekvenser enn mange av de tidligere oppdateringene, og vi anbefaler å ta grep raskt for å ikke miste verdifulle potensielle konverteringer.

Mest populære