Hvordan når du din målgruppe? Picture by Patryk Sobczak - unsplash.com

Hvorfor velge LinkedIn som markedsføringskanal?

Picture from LinkedIn

Picture from LinkedIn

Avisene har skrevet mye om at antall brukere på LinkedIn stuper, og at det kun er de som er over 60, som nå melder seg på. I fjor bikket antall brukere i Norge 1 million og også i resten av Skandinavia er antallet økende.

At de eldre nå slenger seg på LinkedIn er ikke et faretruende signal, men snarere en indikasjon på at de såkalte etternølerne nå har begynt å ta i bruk denne kanalen. Ifølge tall fra LinkedIn selv,  får nettverket to nye medlemmer hvert sekund.

Kunnskapsdeling

Ser man på tilsedeværelsen på LinkedIn er det ikke slik at det nødvendigvis er like relevant for alle i alle bransjer å legge ut CVen sin på her. Derfor er det ikke et must at alle MÅ være på LinkedIn. Videre ser vi at det i økende grad, også i denne kanalen, er fokus på innhold, eller såkalt content marketing. Fagartikler og nyheter er innhold som trigger også her. På den måten blir LinkedIn et nytt forum for fagartikler og kunnskapsdeling, både gjennom de såkalte «influencers» men også muligheten vi nå har til å poste egen artikler på LinkedIn.

B2B

For oss som jobber med B2B-kunder, ser vi at man i større grad når beslutningstakere, og får mer kvalifiserte leads. LinkedIn er nå den sosiale kanalen som driver mest trafikk til bloggen vår blant annet, og ved hjelp av så kalte «Sponsored updates» får vi gode tall når vi deler f.eks. Whitepapers. Dette fordi vi slipper å bruke penger på mottakere som ikke er interessert i innholdet vårt.

Spørsmålet er da om det er noe å frykte at brukerne blir eldre? Neppe! Og som innholdskanal er LinkedIn forholdsvis ny, så her blir det spennende å følge med på hva som skjer fremover.

Levetid

Som man også kan lese av statistikken fra Ipsos MMI, har oppdateringene lengre levetid på LinkedIn i og med at frekvensen for bruk er noe lavere her enn for f.eks. Facebook. Det gjør at man trygt kan kjøre kampanjer over lengre tid enn i andre sosiale medier, fordi det tar tid før brukeren ser nettopp ditt budskap.

LinkedIn er en kanal vi har jobbet mye med i 2014 og kommer til å ha fokus på også i 2015.

Følger du oss på LinkedIn?

Marthe Ivarson works as communication advisor and Head of social media. Marthe has worked as a journalist and with media relations at the Royal Norwegian Embassy, New Delhi. M.Sc. Business Administration and Organizational Communication, B.Sc. Business Journalism.
Kontakt Marthe: