Gründer med ny nett­side? Op­ti­ma­li­ser for dine vik­tigs­te søkeord!

I de kommende uker vil vi dele tips og råd for gründere – så følg med! Dette er første bloggpost i vår serie med gründertips.

Du har sikkert hørt ordet søkemotoroptimalisering, eller SEO. Å optimalisere tekst og innhold på dine nettsider for søkemotorer bidrar til økt synlighet på f.eks. Bing og Google, plasser hvor det er viktig å være tilstede når en potensiell kunde foretar et søk på akkurat din bransje, produkter eller tjenester. Spesielt for små bedrifter kan synlighet i søkemotorer bety et være eller ikke være, men hvordan skal man som gründer med begrensede ressurser og budsjett gå frem?

Magne Uppman, daglig leder i internasjonale søkebyrået iProspect, hadde nettopp disse temaene på agendaen under sitt foredrag på Smart Bedrift-dagen tidligere i år. Der presenterte han blant annet hvordan en mindre bedrift som Sjoa Raftingsenter klarte å snu sin business ved hjelp av økt synlighet på nett. Magne anbefaler alle små bedrifter og selskaper i oppstartsfasen om å komme i gang med både søkemotoroptimalisering og søkemotorannonsering. Dette er tiltak som gir god fortjeneste på hver investert krone – hvis du gjør det riktig er det mulig å få til mye med et forholdsvis lite markedsbudsjett. Magne legger også vekt på det å tilpasse nettsiden til å fungere godt på mobile enheter. I dag kommer hele 50 % av alle søk fra mobile enheter – er du ikke tilgjengelig der går du glipp av mange potensielle kunder.

Se intervjuet med Magne under og få innblikk i hvordan din bedrift kan bli mer synlig på nettet.

For flere gründertips, følg oss på www.facebook.com/smartbedrift

Katarina jobber i markedsavdelingen i Mamut Norge, som leverer programvare og tjenester rettet mot start-ups og småbedrifter.
Kontakt Katarina: