Gå til hovedsiden

Dette må du vite om Instagram Guides

Våre topp 3 argumenter for hvorfor du bør teste ut Instagram Guides i markedsføringen. Her viser vi deg det du trenger å vite om den relativt nye funksjonen!

Er du en scroller som meg, har du sikkert allerede oppdaget Instagram Guides-funksjonen, som ble rullet ut i 2020. Det er mange bedrifter og influencere som har begynt å lage Guides, men foreløpig har det ikke tatt av, slik som for eksempel Reels. Derfor skal jeg vise deg hva Instagram Guides faktisk er og hvordan du lager dem for din merkevare!  

Hva er Instagram Guides?

Guides er en helt ny måte å dele og konsumere innhold på i Instagram. Funksjonen lar brukerne få se en samling av innlegg med mer utfyllende tekst – og passer derfor perfekt til deling av steg-for-steg-guider, tips og anbefalinger. Slike samlinger gjør det superlett for følgerne dine å finne nøyaktig det de er på jakt etter, uten å måtte scrolle gjennom hele profilen din. 

Enten du jobber med B2B eller B2C er dette en funksjon som kan både drive eller støtte salg og lojalitet til merkevaren din.

La oss si at du markedsfører designmøbler for kontorlandskap, og det er derfor viktig å få vist frem ulike egenskaper for produktene. Da kan du samle alle (allerede publiserte) innlegg fra en produktgruppe og lage en Instagram Guide. Her kan du utdype egenskaper, farger, kvalitet og en historie bak produktet. Slik vil kunden enkelt se de ulike produktsegmentene du fører og enklere fatte interesse. Når interessen øker, ønsker gjerne kundene også å vite mer om hvem som har designet møbelet. Dette gir også et grunnlag for å lage en oversikts-guide, hvor du kan fronte møbeldesignere og engasjere med deres ambisjoner og visjoner. 

3 gode grunner til å bruke Instagram Guides

  1. Algoritmer og synlighet. Stort sett hver gang en ny funksjon rulles ut, belønnes de som tar i bruk denne funksjonen. Med et lite utnyttet potensiale har du her algoritmene med på laget, og du vil derfor kunne oppleve bra synlighet i appen, uten å betale for det. 
  2. Innholdet er allerede laget. For en markedsfører må jo dette være ett av de sterkeste argumentene. Du trenger ikke finne opp kruttet på nytt, og du kan spare mye tid. Alt du behøver å gjøre er å sortere innholdet som ligger der.
  3. Oversikt. Etter å ha sortert og kategorisert innlegg inn i Guides, vil ikke bare følgerne dine få bedre oversikt, men også du. Og dette kan du bruke for alt det er verdt, inn i det strategiske arbeidet når du skal utforme og produsere mer innhold. Du vil enkelt se hvilke områder som fenger følgerne, og samtidig kunne se hva du kanskje burde ha mer av. 

Les også: Slik kommer du i gang med Influencer Marketing

Slik lager du Guides 

Å opprette Instagram Guides er fantastisk enkelt! Start med å trykke på plusstegnet oppe til høyre i profilen din, for å så velge “Guide” helt nederst. Da får du tre valgmuligheter, hvor du trykker på den typen guide du ønsker å opprette. I dette eksempelet er det “Innlegg”.

Planlegg guiden på forhånd. Alle bilder som skal brukes, må være publisert på profilen din i forkant. Derfor kan det hende at du trenger å bruke flere uker før guiden kan lages, dersom du har behov for å publisere innlegg du vil ha med i guiden. Det er kun innlegg fra feeden som kan brukes, altså ikke Story, Reels eller andre formater. Tilpass innhold etter et valgt tema, samt hvilken type guide det er. Ønsker du å forme guiden som en liten artikkel er det lurt og utforme teksten med innledning, midtdel og avslutning. Når planen er klar kan du trykke deg videre på innlegg, hvor du kan velge ut hvilke bilder du ønsker å benytte deg av.

Utforming. Når bildene er valgt, kan du legge til en tittel, forklare med tekst hva guiden handler om og redigere forsidebildet. Du kan velge det forsidebildet du ønsker fra innleggene dine, uten at det påvirker bildene i guiden. Når dette er gjort fortsetter du nedover og legger til tittel og tekst for hvert bilde. Ønsker du å legge til flere bilder? Scroll deg ned til bunns og trykk på “legg til innlegg”. Når du er fornøyd kan du forhåndsvise, og publisere guiden! 

Deling. Om du poster et vanlig innlegg, en Reel eller en Guide er det fint å promotere dette i en Story. Inne i guiden finner du et papirfly-symbol som lar deg dele til Story eller sende til andre kontoer. 

Les også: Hva er en innholdsstrategi?

Trenger du hjelp til Instagram-strategien din? Book en time med en av våre rådgivere! 

BOOK SOME-RÅDGIVING HER


Mest populære