Bli med på en kreativ reise

Jeg har snakket med Jasenko Sivonjic som holder kurs hos Visma i utvalgte Office-programmer. Hans spesialistområdet er Adobe-programmer, og med hans kreative evner underviser han i rundt 15 forskjellige kurs innen både trykte og digitale medier. Jasenko har bakgrunn som fotograf og har en Bachelor i Computer Science.

Jasenko SI_2013Hvorfor ble du også instruktør i Office-programmer med den bakgrunnen du har?
«Dette er populære programmer som alle bruker og alle trenger kompetanse i», sier Jasenko, «Også er de jo fantastiske arbeidsverktøy, hvor flertallet kun bruker en brøkdel av funksjonene. Det er kjedelig å se folk jobbe tungvint i årevis når det er så lett å bli så mye dyktigere. I tillegg er det en stor fordel å utnytte din kreativitet uansett hvilket program du jobber i.»

Hva mener du, kreativitet i Excel? (Lærer vi kundene kreativ regnskapsføring?)
«Kreativitet finnes overalt, og jeg vet at du kan være kreativ til og med i Excel hvis du har bred kunnskap om programmet sine muligheter. På den andre siden, resultatene av det vi jobber med i Excel skal ofte kommuniseres tydelig (for eksempel ved hjelp av PowerPoint); også dette krever kreativitet.»

Fra 3 dager til 3 sekunder
«Et eksempel fra ett av mine kurs er damen som kom med Excel-oppgaven hun brukte 3 dager på. Hvordan kunne oppgaven effektiviseres? Jeg brukte 4-5 minutter på å tenke over utfordringen og finne riktig funksjon. Den, kombinert med et annet tema vi lærte i starten av kurset gjorde at oppgaven tok 3 sekunder å løse. Tenk, flere hundre rader ferdig i løpet av 1-2-3.»

Du sier at kontorfolk bør bli flinkere til å utnytte mulighetene i det visuelle språket. Hva går det ut på?
Når jeg snakker om visuelt språk er det er kanskje mest opplagt å tenke på designverktøyet PowerPoint. Veldig mange misbruker PowerPoint og bruker det egentlig for å presentere dokumenter. Resultatet er som oftest, kjedelige og uengasjerende presentasjoner der budskapet ikke når publikumet. Tenk hva som vil skje hvis man istedenfor kunne skape presentasjoner som kommuniserer idéer tydelig og engasjerer publikumet! Og det er ikke så vanskelig som man kanskje tror.

En annen sak er at bedrifter bruker mye penger på markedsføring, de bruker profesjonelle byråer til annonser og flotte kampanjer i ulike medier. PowerPoint presentasjoner investeres det jo ikke i. De lages av «alle», ofte uten rett kompetanse til å kommunisere budskap og lage innhold som er i tråd med bedriftens identitet. Disse presentasjonene brukes internt og eksternt ut mot kunder, investorer, osv. Det slutter aldri å forundre meg at bedriften tillater denne mismatchen i kommunikasjon.»

Hvordan ville du løse denne utfordringen da?
«Å delta på et godt kurs er et stort skritt i riktig retning. Og de må gå på grunnkurs.
Når du kommer på kurs så tar jeg deg med på en reise. Kompetanse må bygges sten for sten og ha en plan og struktur. Du må lære det enkle og det elementære riktig først. Du kan ikke komme på Excel kurs og starte med å lære deg Pivot. Du kan ikke lære deg PowerPoint uten å ha et budskap og en idé.

Programkurs dreier seg ikke bare om å lære å bruke programmet riktig, det er vel så mye å lære seg å tenke riktig. Se-høre-gjøre-trene. På kurs med praktisk bruk av PC setter vi av tid til løsning av oppgaver i løpet av kursdagen. Dette er kjempe viktig, for vi ønsker å gjøre deg mest mulig ferdigutlært mens du er på kurset. Ikke minst skulle du stå fast vil du få øyeblikkelig hjelp.

Dette er utrolig viktig for læringen, de fleste av oss glemmer nemlig veldig fort. Jeg opplever for eksempel at deltagere er henrykt over bruk av en ny hurtigtast, så spør jeg dem igjen en times senere om dens funksjon, og alt er glemt.»

Jasenko sitt råd til oss alle er;» sett av tid til deg selv. Vi lever i en hektisk hverdag med ufattelig mange inntrykk hver dag. Når du er i læremodus, så konsentrer deg om det, så får du langt bedre utbytte.»

Hva med de selvlærte?
«Selvfølgelig er noen selvlærte flinke, og har en god arbeidsmetodikk, tilegner seg ny kunnskap og greier og følge med, men dette er i følge min erfaring ikke flertallet.»

PowerPoint kunstneren
Hvordan lager vi de gode presentasjonene da?
«Gode firmapresentasjonen bør gjenspeile både firmaets identitet og den enkelte presentatørens personlighet. De fleste av oss har alt for mye på hjertet! For mye tekst, bilder og budskap kan ødelegge kommunikasjonen. Forenkling er den gyldne regelen i designfaget. I opplæringssammenheng, går vi ned til de enkelte bestanddelene og bygger sten på sten for å bygge vår story. En idé – ett lysbilde. Ikke minst følg med i utviklingen og lær å utnytte de mange nye, unike mulighetene til å visualisere konsepter enkelt i de nye versjonene av PowerPoint.»

Hva med animasjon, skal vi bruke det?
«Selvsagt, gjerne det. Animasjoner kan være forstyrrende når de blir brukt feil; det har vi alle vært vitne til. Men brukt riktig kan animasjoner forsterke kommunikasjon og bidra til å skape en filmatisk opplevelse som løfter dine presentasjoner langt over alle andre sine. Tenk hvordan det vil være hvis du kunne overføre noe av opplevelsen fra dine favorittfilmer til dine presentasjoner. Det ville vært helt fantastisk!»

Vil du lage tydelige, profesjonelle, kreative presentasjoner som underbygger ditt firmas profil?
Kom på kurs da vel!

www.visma.no/kurs

Kirsti Eriksen jobber som markedsansvarlig i Visma Academy AS. Visma Academy leverer kurs og kompetanseheving i Visma programvare, Microsoft Office, prosjektledelse og aktuelle fagkurs innen regnskap, lønn og ledelse.
Kontakt Kirsti: