Gå til hovedsiden

Bedriftsabonnement: Dette er de skjulte mobilkostnadene

Ja, du har nok skaffet deg veldig lav månedspris på mobilabonnementene til bedriften din. Men er du klar over at det kan være dyrt i lengden når du legger sammen kostnadene som står med liten skrift?

De fleste telefonselskapene lokker bedriften din inn med lave månedskostnader, men gjør det de kan for å få deg til å godta skjulte ekstrakostnader som kan hope seg opp på årsregnskapet. Her har vi samlet noen tips til hva du bør passe deg for når du inngår en ny mobilavtale.

Hva er de skjulte kostnadene i bedriftsabonnement?

  • Bruddgebyr
  • Oppsigelsestid
  • Fri data bare i EU/EØS, ikke hele Europa
  • Spise hoveddata før rollover
  • Prisplaner som ikke følger markedet
  • Ikke fleksibilitet til å bytte abonnement
  • Tar betalt for hver BankID-innlogging
  • Tar betalt for hver sendte MMS
  • Tar betalt for mobilsvar

Se hva du kan spare på mobilabonnement

Binding og bruddgebyr

Visste du at du kan få et bruddgebyr per abonnement selv om du ikke har bindingstid? Det er nemlig vanlig å måtte betale mellom 3500 og 7000 kroner per mobilnummer om man sier opp en avtale eller et mobilnummer selv om det ikke står at man har bindingstid i avtalen.

Det betyr at dersom en eller flere ansatte slutter i jobben i din bedrift, kan du måtte betale store summer for å få avbrutt mobilnumrene hos leverandøren du bruker. Dette kan komme i tillegg til en oppsigelsestid som vanligvis er på minimum 3 måneder, som betyr at du må betale for abonnement ingen bruker i flere måneder.

Fri data i EU, ikke Europa

Å kunne bruke dataen i abonnementet på ferie er vanlig, men var du klar over at de fleste bare inkluderer EU/EØS? Skal du for eksempel innom Andorra, Monaco, Tyrkia eller Sveits gjelder sjelden denne avtalen, og det kan koste deg dyrt.

Er du ikke klar over hvilke land som gjelder i avtalen din, kan det å åpne en nettavis koste deg hele 792 kroner. I Andorra kan det nemlig koste 99kr per megabyte med data, som betyr at du mest sannsynlig må slå av mobildata helt eller styre med å bytte mobilabonnement på reise for å ha tilgang til internett utenom hotellet og internettkaféer

Abonnementet sluker rolloveren

De aller fleste kjenner til begrepet Data Rollover. Det vil si at ubrukt data blir med over til neste måned. Men, få bedrifter er klare over hvordan logikken til de ulike operatørene fungerer.

Har du noen gang tenkt på hvilken ende abonnementet spiser dataen fra? Om den tar den inkluderte dataen eller rolloveren først? Det kan nemlig ha mye å si for hvor mye data du faktisk kan bruke måneden etterpå, for rolloverdataen blir ikke videreført til neste måned igjen.

Dersom du har et abonnement med 5 GB inkludert data i måneden, men bare bruker 3 GB av de, vil du ha 7 GB til rådighet måneden etter. Bruker du så 5 GB den neste måneden, vil de fleste leverandører gi deg 0 GB rolloverdata måneden etter, mens noen få vil gi deg hele 2 GB.

Hvorfor det? Jo, for det er vanlig at det er hoveddataen som blir spist opp først, som betyr at du aldri får brukt rolloverdataen du hadde spart opp og håpte å få bruke neste måned.

Det finnes likevel unntak, hos noen spises datarolloveren opp først, slik at det er lettere å spare opp en stor datapakke om du vet du har behov for ekstra data en måned (ved for eksempel ferier).

Selv om du får like mange GB i måneden, kan det være stor forskjell på bedriftsabonnementene

Tenk hele sluttfakturaen, ikke bare månedspris

Som du ser finnes det mange måter i bedriftsmarkedet å skjule og lure kundene på, og det aller viktigste er å tenke på hele sluttfakturaen, ikke bare de løpende faste månedsprisene. 

Velger du en leverandør med åpen og transparent struktur vil du kanskje betale ørlite mer fast månedspris per abonnement, men totalkostnadene vil fort være lavere, og mobilregningene jevnere. Dette sparer deg for både administrasjon og overraskende kostnader.

Bedriftsabonnement gjennom Visma Innkjøpssamarbeid

Gjennom vårt innkjøpssamarbeid får du tilgang til markedets beste priser fra Talkmore Bedrift, som ikke opererer med bindingstid eller bruddgebyrer, har fri roaming i HELE Europa, og som spiser rolloveren før hoveddataen.

I tillegg får du det markedsledende Telenor-nettet, en flytende prisplan som endrer seg med markedet, kundeservice med kort svartid og flere andre transparente goder som kan spare deg både tid og penger.

Er du interessert i å spare utgifter ved å bruke Talkmore Bedrift gjennom Visma Innkjøpssamarbeid, eller kanskje du har et par spørsmål til oss angående mobilabonnement til din bedrift? Ta kontakt for en uforpliktende prat og muligheten for å prøve vårt innkjøpssamarbeid gratis.

Logg inn her for å se tilbudet fra Talkmore

Er du ikke en del av Visma Innkjøpssamarbeid?

Lær hvordan vi kan spare deg for tid og penger her

Mest populære