Gå til hovedsiden

Alt du trenger å vite om Marketing for hire

Rekker du ikke over alle markedsaktivitetene du har planlagt for bedriften? Har du en markedsressurs som skal ut i permisjon eller kanskje mangler du rett kompetanse til å kunne gjennomføre alt du ønsker? Da burde du sjekke ut Marketing for hire!

Hva er Marketing for hire? 

Marketing for hire er en fleksibel og effektiv løsning for bedrifter som trenger å øke markedskompetansen internt, og har behov for å leie en markedsressurs over tid. I stedet for å leie et byrå til å gjennomføre kampanjer eller prosjekter, leier du ressurser over tid, som sitter tett på selskapet. En marketing for hire-ressurs fungerer som en forlengelse av allerede eksisterende markedsressurser eller som din markedssjef og markedsavdeling. 

Mange ser behovet for å løfte markedsføringen fra et operativt til et mer strategisk nivå. Tiltak uten forankring i en strategi, vil ha begrenset effekt, og raskt føre til at du kaster bort både tid og penger.  En marketing for hire-ressurs vil jobbe tett sammen med deg og din bedrift for å sette strategi, målgrupper, budskap og innholdsplan. Der prosjektbaserte avtaler/samarbeid ofte starter ved kampanjer, vil bedriften dra fordeler av å ha ressursen tettere på fra “start”, og ressursen vil kunne opparbeide seg god kunnskap om bedriften, produktene og kundegruppen. 

Marketing for hire gir deg tilgang til en hel markedsavdeling, som gir din bedrift fleksibilitet og forutsigbarhet.

Hvorfor Marketing for hire?

Marketing for hire gjør det enklere for deg som bedrift å skalere opp og ned etter behov. Du har kanskje behov for å ha en markedsressurs, men det er vanskelig å finne de gode hodene og rekruttering er kostbart. Kanskje ser du at du trenger noen på marked, men ikke til en 100% stilling. Kanskje trenger du ekstra hjelp i en periode eller en til å dekke et vikariat. Marketing for hire gir deg muligheten til å få en ressurs på plass raskt og til den stillingsgraden du har behov for. Du som bedrift er også ute etter en ressurs med erfaring og kunnskap, det er vanskelig å få til en redusert stilling, men absolutt mulig med marketing for hire. 

Inntoget av digital markedsføring krever dedikerte ressurser. Endringer i det digitale landskapet gjøre at det hele tiden utvikles nye kanaler og metoder for å påvirke. Det krever mye å holde seg oppdatert, og det krever ofte en form av spesialiseringer. Det å leie en markedsavdeling- eller ressurs, har den fordelen at personen sitter i et fagmiljø hvor man hele tiden lærer og utvikler ny kompetanse, og har tilgang på en rekke spesialister. Det er derfor en kortere vei å sette igang tiltak som krever en spesialisering, for eksempel grafisk design, programmatisk annonsering, SEO og lignende. Ved å leie en markedsressurs får du altså en hel avdeling med spesialister på kjøpet.

For selskaper, som befinner seg i ulike faser, vil en ansettelse av markedssjef eller markedsavdeling være en stor investering. Kanskje er du usikker på hvordan du vil bygge opp din markedsavdeling i form av ressurser, eller er usikker på hvor mye du bør investere. Marketing for hire er oversiktlig og med lav risiko. Du slipper høye kostnader i forbindelse med rekruttering og ansettelse, og i stedet for får du muligheten til å teste hvilke behov du har, og hvor mye bedriften trenger. 

Les også: Kom i gang med Influencer Marketing

Noen fordeler med “Marketing for hire”

  • Skalerbart
  • Kostnadseffektiv
  • Tilgang på en avdeling av spesialister
  • Leie istedenfor å eie
  • Mindre risiko 

Slik går du frem for å leie en ressurs

Først og fremst må du kartlegge hva du trenger av tjenester. Hva din bedrift har behov for? Kanskje har du allerede en markedssjef som strever med å rekke over alt, trenger en sparringspartner eller hjelp til enkelte områder? Vi hjelper deg gjerne med å finne ut av hva slags ressurs som vil passe best til bedriftens behov.

Før du starter opp med en Marketing for hire, bør du stille deg noen spørsmål:

  • Hvilken type ressurs trenger du? Som nevnt tidligere; markedsføring i dag krever flere spesialister. Det er umulig for en person å være god på alt. Det kan derfor være at du vil trenge f eks en markedssjef med hjelp av design og webredaktør i oppstarten, men etterhvert kun markedssjef og innholdsprodusent eller performance specialist 
  • Hvor mye hjelp trenger du? Har du behov for en 20% stillingsgrad? Kanskje 40 timer i måneden? Er det kun for en kort periode mens du venter på at noen skal komme tilbake fra permisjon, eller er det et langsiktig samarbeid? 
  • Hva har du i dag? For noen kunder opererer vi som sparring- og samarbeidspartner for kunden. Vi sitter tett på, og kan enten bistå den eksisterende markedsavdelingen eller for å avlaste markedssjef som gjerne er alene med alt av ansvar for kommunikasjon og markedsføring i bedriften

Slik kan det gjennomføres

Nylig signerte vi en 100% marketing for hire-avtale, hvor bedriftens Webredaktør skulle ut i permisjon i ett år. Først møttes vi for å kartlegge hvilke behov de hadde. Deretter satte vi sammen et marketing for hire-team på to personer. I denne avtalen ble det tydeliggjort behov for ressurser med både teknisk kompetanse for CMS og sporing, og også med tekst, innhold og prosjektledererfaring. Derfor passet det godt å kombinere to ressurser som kan fordele arbeidet seg imellom. 

I denne avtalen var det også avsatt en pott til oppstartstimer, slik at vi kunne få en overlapp-periode med vedkommende som skulle ut i permisjon. På den måten kunne vi få god oversikt over rutiner og gjøremål som tilhører stillingen. 

Kort tid etter oppstart kom det frem at ytterligere én person skulle ut av bedriften, og vi fikk forespørsel om vi kunne bidra med en Product Marketing Manager- og prosjektleder-ressurs. Marketing for hire har vært en perfekt løsning for denne bedriften, i påvente av en rekruttering- og ansettelsesprosess.

Mest populære