6 ting du bør tenke på når du skal opprette en Facebook-fanside

Tenker du på å opprette en Facebook-side for din bedrift, men er litt usikker på hvor du skal begynne, og ikke minst hvordan du skal engasjere følgerne dine? Djevelen er i detaljene. Å ha definert et mål og en målgruppe vil gjøre det enklere for deg å stake ut en vei og hjelpe deg å finne relevant innhold.

#1 Hva er formålet med Facebook-siden din?

Hvorfor skal din bedrift være på Facebook. Hva er formålet? Et svar på dette spørsmålet vil være til hjelp når du skal velge hvilket innhold du skal legge ut for å nå målgruppen din. Det finnes ikke et riktig formål, men her er noen eksempler:

–          Bruke Facebook som en supportkanal

–          Tiltrekke seg nye kunder ved hjelp av gode tilbud

–          En møteplass for våre ansatte

–          Formidle brandet vårt

–          Formidle «content»

#2 Hvem vil du nå med Facebook-siden din?

Når du har definert formålet med siden din, må du se på hvem du ønsker å rette deg mot. Også det vil være avgjørende for hvilket innhold du legger ut. Innhold rettet mot kunder vil mest sannsynlig se annerledes ut enn innhold rettet mot ansatte eller potensielle nye kunder. Mange er svært opptatt av at de må ha så mange som mulig likes på siden sin. Det ser pent ut når telleren viser mange tusen likes, men enda viktigere er det at du når ut til de som du har definert som de «riktige» følgerne for nettopp din side.

#3 Lag en heispitch for Facebook-siden din

Dersom du møtte en kollega i heisen og han ba deg om å beskrive Facebook-siden din, kan du det? En god pitch vil hjelpe deg til å navigere i informasjonsjungelen på nettet og la deg finne fram til det som kan treffe din målgruppe. Smart Bedrift, som jeg administrerer, skal gi informasjon, inspirasjon tips og gode tilbud til de som driver eget firma.

#4 Bør du ha en innholdsplan?

Jeg har møtt flere som mener at det er viktig å ha en redaksjonsplan for Sosiale Media. En slik oversikt vil kunne hjelpe deg å planlegge innholdet ditt, og du slipper å være spontant kreativ på en fredag kl. halv fire. På den andre siden er Sosiale Media øyeblikksmedier. Man kan derfor risikere å ta bort litt av spontaniteten ved å planlegge for mye i detalj. Det er noe enklere for Facebook, der man kan tillate seg å være litt mindre spontan, enn på f.eks. Twitter.

#5 Definer innholdskategorier

Som et alternativ til en innholdsplan har jeg definert fem innholdskategorier som jeg bruker når jeg poster. Jeg bruker disse til å holde oversikt over hva jeg har lagt ut den siste uken for å sikre at jeg sprer innholdet på flere kategorier. Det finnes løsninger der ute som kan hjelpe deg til å gjøre dette for deg, men du kommer og langt med et enkelt Excel-ark. Innholdskategoriene kan og være nyttige om dere skal være flere som poster på samme siden. Eksempler på innholdskategorier jeg bruker er: Entreprenørskap og Ledelse.

#6 Finn ut hva som fungerer for deg

Facebook har et godt analyseverktøy. Facebook Insights som kan hente ut data på side-nivå eller på post-nivå. Bruk disse. Ta ut data minst en gang i måneden og finn ut hva som fungerer for din side og din målgruppe.

Lykke til med Facebook-siden din. Besøk gjerne Smart Bedrift. Der vil du få informasjon og inspirasjon til bedriften din.

Smart Bedrift på Facebook

Smart Bedrift på Twitter

 

 

Tove jobbet tidligere som Marketing manager i Visma Mamut AS.
Kontakt Tove B.: