shopping in new york

5 overlevelsestips til den fysiske butikken

For at den fysiske butikken skal overleve, må retailere tørre å utfordre konseptene sine. Her gir Stein-Egil Gammelsrød 5 gode tips til detaljhandelen for hvordan de kan fornye seg for å lokke kunder til butikkene sine.

Stein-Egil Gammelsrød

Stein-Egil Gammelsrød, handelsanalytiker.

På årets NRF Retail’s Big Show var butikkenes overlevelsesstrategier et populært samtaleemne. Hvordan kan man lokke til seg dagens forbrukere og sikre seg en trygg plass på handelskartet?

– Vi ser at det blir viktigere og viktigere å våge å utfordre sitt eget konsept, for å kunne finne helt nye veier til forbrukernes oppmerksomhet. Som retailer må man spørre seg selv “på hvilken måte kan jeg best skjemme bort nettopp mine kunder?”, sier Stein-Egil Gammelsrød, handelsanalytiker og produkt- og markedsdirektør i Visma Retail.

I løpet av reisen til New York og verdens største retailmesse, så Stein-Egil Gammelsrød mange eksempler på retailere som allerede har finpusset og oppdatert konseptene sine. Her summerer han 5 gode tips til den fysiske butikken for å overleve, basert på Visma Retails store rapport fra messen: Retailtrender 2018.

1. Tilby tjenester i butikk

Dagens forbruker setter pris på å kunne gjøre flere ærender samtidig. Hvorfor ikke klippe seg mens man får en pedikyr? Eller få hjelp til å bytte ut mobiltelefonens skjermbeskyttelse, samtidig som du kjøper nytt deksel? Flere og flere retailere innser verdien i å lokke forbrukere med tjenester, i tillegg til selve varehandelen.

Et godt eksempel på å tilby tjenester i den fysiske butikken, finner vi hos motekjeden American Eagles Outfitters. Den amerikanske spilleren lokker til seg studenter ved å tilby vaskemaskiner i butikkene sine. Mens klesvasken snurrer kan kunden prøve nye klær og skape et sterkt forhold til varemerket.

American Eagles Outfitters

American Eagles Outfitters har vaskemaskiner i butikken sin i New York, for å lokke til seg kunder.

2. Inngå lønnsomme samarbeid

Vi kommer til å se mer av bransjeglidninger fremover, både overraskende og spennende samarbeid som er lønnsomme for både forbrukeren og detaljhandelen. En juice-kjede kanskje kan gjøre et pop-up-samarbeid med en treningskjede?

Clas Ohlsons innkjøp i svenske Mathem er et eksempel på samarbeid som lønner seg for begge parter. Også flyselskapet Lufthansa, som sammen med matvarekjeden Rewe, prøvde seg fram ved å la sine passasjerer bestille matvarer til døren i løpet av flyturen.

3. Skape innovative format

For å fange kundens interesse, kan det være lurt å utfordre den fysiske butikkens format og virkelig tenke utenfor boksen. Her vil vi garantert se mange kreative løsninger innen detaljhandel framover. Allerede nå ser vi mange butikker som tilbyr mye mer enn bare varer, som tenker annerledes når det kommer til alt fra lokalisasjon, størrelse og opplevelse.

Matkjeden Eataly har for eksempel tatt sitt format til nye høyder i Bologna, Italia. Der har kjeden åpnet en ”culinary theme park” med restauranter, fabrikker og et helt økosystem med opplevelser for matentusiaster. I tillegg til et stort vareutvalg får kunden også et innblikk i hvordan råvarene dyrkes og matvarene produseres.

Eataly

Eataly tilbyr kundene sine en helhetsopplevelse i Bologna, hvor de blant annet kan se salaten dyrkes.

4. Sette teknologi i praksis

Det har lenge vært snakk om ny teknologi som Artificial Intelligence, Augmented Reality og Virtual Reality. Når den brukes på riktig måte kan teknologi både effektivisere og øke handleopplevelsen i den fysiske butikken.

Sephora er en inspirerende retailer innen bruk av teknologi i butikkene sine. For eksempel kan kundene ved hjelp av AR se hvordan både falske øyenvipper og forskjellige leppestiftsnyanser kommer til å se ut, uten å måtte åpne forpakninger.

Sephora

Tina Banh-Skybrand fra Visma Retail prøvde leppestift digitalt hos Sephora i New York. Ved hjelp av AR kan kunden prøve seg frem blant mengder av varianter.

5. Personlig service til nye høyder

Det personlige møtet er et av den fysiske butikkens sterkeste kort. Å sikre seg en service i verdensklasse fører til en behagelig kundereise som forbrukerne gjerne gir seg ut på igjen og igjen.

Også her kan teknologi benyttes for å øke butikkenes sjanse for å overleve. Ved å for eksempel gi de ansatte digitale verktøy, kan man sikre seg at de alltid er velinformerte og at de raskt får beskjed om hvilke kunder som trenger hjelp ute i butikken.

I samarbeid med Virke har Stein-Egil Gammelsrød og Visma Retail samlet de fem største trendene innen retail som du må ha oversikt over i 2018.

Les Retailtrender 2018 her

Monica is an educated journalist working with communication at Visma Retail. She enjoys writing about the latest in retail, and benefits from her background in marketing at a larger Scandinavian retail chain.
Connect with Monica: