Gjør deg klar til å reise smart!

Hva er din definisjon på å reise smart? Henger det sammen med pris, fleksibilitet og lokasjon? Og hva med egne leverandøravtaler? Alle bedrifter har forskjellige behov når det kommer til forretningsreiser. I en slik situasjon er det viktig med gode leverandører som kan sikre at hele «verdikjeden» er dekket.

4 tips for å reise smart:

1. Pris

Så fremt det er mulig burde du planlegge og booke reisen så tidlig som mulig. Viktigheten av bookingstidspunkt har blitt understreket i flere medier det siste året og det er ikke uten grunn. Tidligere kunne man finne billige billetter helt frem til avreise, men det er nå borte! Så dersom du klarer å booke reisen din så tidlig som mulig er det mye å spare. Reisebyrå som Via Egencia kan gi deg mer effektive reisetjenester, økt kontroll og lavere totalkostnader på bedriftens reisebudsjett.

2. Fleksibilitet

Reiseleverandørene har skjønt at bedriftene har behov for stor fleksibilitet i en uforutsigbar hverdag. Norwegian har for eksempel økt antall bookingklasser og avganger slik at blir mye lettere for deg som har en timeplan som raskt kan endre seg. En kombinasjon av fleksible og ikke-fleksible billetter kan være et tips for deg som er kostnadsbevisst, men fortsatt ikke vet helt når hjemreisen er. En restriktiv billett på utreise og en fleksibel på hjemreise gir deg det beste av to verdener; man vet jo som regel når man skal reise bort; bare ikke alltid når man skal hjem.

3. Lokasjon

Uansett om du reiser innenlands eller utenlands er du avhengig av leverandører som har lokasjoner dit du skal. Enten om det er hotell, bilutleie eller ruter på fly. Thon Hotels har for eksempel inngått et samarbeid med Global Hotel Alliance – verdens største allianse av uavhengige hoteller og hotellkjeder. Ved å bli Thon Member blir du automatisk også medlem av GHA Discovery, da får du fordeler på hoteller i 63 land over hele verden. Hertz har ikke bare Norges, men også verdens største bilutleienettverk slik at du er nesten sikret leiebil uansett hvor du er på din reise.

4. Leverandøravtaler

Før du går inn i en innkjøpsprosess rundt reiser er det lurt å tenke på de behov bedriften din har. Ofte kan et innkjøpssamarbeid være det enkleste svaret. Og når avtalen er inngått; husk å prioritere dine avtalepartnere og gjør nytte av de priser og rabatter de tilbyr. En god avtale er kun god om den blir brukt.

God tur – du er nå klar til å reise smart!

Få mer informasjon på e-post

Liv Hauknes Enoksen jobber som Content Marketing Specialist. Hun har en M.Sc in Marketing and Organisational Communication og B.Sc in International Marketing. Jobber i hovedsak med sosiale medier og innhold i digitale kanaler.
Kontakt :