Gå til hovedsiden

Slik kommer du i gang med sosiale medier

Høsten sniker seg kjapt på. Etter en lang og digg sommer, kan det være ekstra vanskelig å finne tilbake til rutinene. En av disse rutinene kan være regelmessig posting i de sosiale kanalene. Dersom du jevnlig poster innlegg, er du nemlig mer synlig for potensielle kunder. I tillegg øker du troverdigheten med nytt og oppdatert innhold. Men hvor skal du begynne etter ferien?

kom i gang med sosiale medier

Kanskje du tenker at din facebookside burde begynne med jevnlig innhold for å lokke til seg flere nye følgere. Eller kanskje du har satt et mål om å nå 1000 nye følgere på instagram innen nyttår. Uansett hvilke mål du har satt deg, så er det lurt å ha plan klar. Vi gir deg noen tips for å kickstarte høsten.

Årsplan

Det første steget du kan ta for å komme i gang er å bruke en redigerbar oversikt, som for eksempel en årsplan. Det er nemlig et godt verktøy for å holde oversikt over kommende kampanjer, kanaler, datoer og hva enn du måtte ønske. Her er det også stort potensial for å sette klare og tydelige mål for de planlagte kampanjene, noe som er viktig for å måle suksess. Du kan redigere planen underveis og se tilbake på hva du eventuelt har glemt eller hva du burde planlegge i fremtiden. I tillegg kan du lage innleggene klare for publisering, slik at det eneste du trenger er å copy-paste teksten til kanalene. Det blir vel ikke bedre enn det?
Last ned: Årsplan 2022

Planleggingsverktøy i Facebook

Det er ofte lett å gi all oppmerksomhet til bare èn av de sosiale kanalene om gangen. Fokuserer du for eksempel på Facebook som kanal, kan det hendeat du i full fart planlegger innlegg på Instagram, bare fordi du føler at noe må publiseres der også. Å balansere flere kanaler kan derfor bli tidkrevende. Men visste du at det er mulig å forhåndsplanlegge innleggene dine via facebooksiden din? På denne måten kan du senke skuldrene og spare mer tid. Vi forteller deg hvordan.

Via “planleggeren” på facebooksiden din, kan du opprette innlegg både i feeden og stories. Har du linket instagramprofilen til bedriften din, kan du også legge ut eller planlegge bildene gjennom verktøyet. Du kan se hvilke klokkeslett dine kunder er mest aktive, og du kan planlegge innlegg lenge i forveien. Tagging av andre sider og hashtags er også mulig. Du kan til og med poste samme innlegg på facebook og instagram – samtidig! Genialt, eller hva?
Les mer: Konkurranseregler på facebook og instagram

Hvordan delegere ansvaret?

Det er fort gjort å glemme innlegg som skulle vært publisert, eller at en sosial kanal blir lagt i glemmeboken. Dessuten kan den såkalte røde tråden forsvinne dersom man ikke har den samme tonen på tvers av de sosiale kanalene. Ikke minst kan du risikere å dobbel-poste når dere er flere personer i markedsavdelingen. Her vil årsplanen komme til nytte igjen. Det er derfor lurt at markedsoppgavene fordeles i årsplanen, med hvem som skal gjøre hva. På den måten får du mer kontroll, og den røde tråden beholdes.
Les også: Back to work – 5 tips for høsten

Så vårt beste tips er å kombinere årsplanen med Facebook sine verktøy, da har du både innholds- og publiseringsplanen under kontroll.

Da var det bare å sette i gang, da! Vi ønsker deg lykke til med aktiviteten i dine sosiale medier i høst. Trenger du hjelp til sosiale medier eller planlegging? Ta kontakt med oss for en prat 👋