

Helsehjelp og bruk av tvang - tilsyn 2020/2021
Statens helsetilsyn og fylkesmennene skal ha landsomfattende tilsyn med tvungen helsehjelp etter kapittel 4A i pasient- og brukerrettighetsloven. Tilsynet vil rette seg mot sykehjem og hjemmetjenesten i kommunene. Det vil bli ordinære tilsyn, egenmeldingstilsyn og uanmeldte tilsyn.
Ved tilsynet må man blant annet kunne redgjøre for følgende spørsmål:
-
Har kommunen systematisk opplæring til alle som yter helsehjelp til pasienter hvor tvungen helsehjelp kan være aktuelt?
-
Sørger kommunen for at opplæringen er en del av den opplæringen aktuelt helsepersonellet får ved ansettelse?
-
Sørger kommunen for at opplæring blir gitt til ansatte/vikarer uten fagutdanning?

Visma Veilederen
Veilederen Helse og omsorg hjelper norske kommuner med kompetansebygging i sentrale juridiske temaer. Dette skaper trygghet hos ansatte på alle nivå og bidrar til økt kvalitet på tjenesten.
Veilederen inneholder e-læringskurs og oppslagsverk der regelverket er samlet og forklart på en lettfattelig måte. I Veilederen finner du opplæringspakker med relevante e-læringskurs på tilsynsområdet.
Anbefalte kurs i Veilederen
- Selvbestemmelsesretten
- Samtykke til helsehjelp
- Tillitsskapende tiltak for å unngå tvang
- Helsehjelp og bruk av tvang
- Journalføring
- Avvikshåndtering
Opprett gratis prøvebruker og test våre e-læringskurs i Veilederen
Bestill fagkurs med Knut Fredrik Thorne
Vi tilbyr internopplæring ute i kommunen. Få besøk av en engasjerende kursholder med høy kompetanse og lang erfaring som jurist innen temaet.
Bestille kurs eller få mer informasjon?
Send e-post til: svar@veilederen.no
Fra Visma-bloggen

Delegering av oppgaver – hvor går grensene?
Delegering innebærer at helsepersonell overlater oppgave(r) til en annen. Her kan en lett trå feil.

Digitale tilsyn i helse- og omsorgstjenesten
Digitale tilsyn i helse- og omsorgstjenesten blir mer og mer vanlig. Her skal vi se litt nærmere på dette.

Nyhetsbildet – til forbedring av egen helsetjeneste
Det kommer stadig frem sterke historier i media om eldre som ikke får forsvarlig og omsorgsfull hjelp. Det kommer også frem historier på hvordan ansatte varsler om uforsvarlige tjenester på sin arbeidsplass. Slike historier berører oss alle.