Hvordan lage en god turnus?

Vi har laget en guide for deg som jobber med utarbeidelse av turnus i norske kommuner. Enkel, oversiktlig og effektiv.

Guide for en vellykket turnusplanlegging

Ved utarbeidelse av turnus må man ikke bare ta hensyn til reglene for arbeidstid i arbeidsmiljøloven og hovedtariffavtalen, men man skal samtidig vurdere kravet til forsvarlighet, pasientsikkerhet og kvalitet som er regulert i helse- og omsorgstjenesteloven og helsepersonelloven.

Derfor er det avgjørende å ha kunnskap om hvilke lover og regler som til enhver tid gjelder på dette området. 

Viktige spørsmål du bør stille ved turnusplanleggingen er: 

  • Er det nok og riktig kompetanse på jobb i forhold til aktivitetsplan?
  • Er krav til forsvarlighet ivaretatt?
  • Er turnusen helsefremmende?

En vellykket turnusplanlegging er god personal -og økonomistyring.

Vi trenger ditt samtykke.

Fra Visma-bloggen

Ansettelsesprosess i skolen – En guide

| Offentlig sektor

Har du ansvar for ansettelsesprosessen i skolen, har du også ansvar for at den enkelte ansettelsen skjer i samsvar gjeldende lover og regelverk. Visma SmartSkill gir deg en grundig guide til bruk i ansettelsesprosessen.

Les innlegget

Tilrettelegging eller oppsigelse ved sykdom?

| Offentlig sektor

Av og til er arbeidstakere syke over lengre tid. Hvor langt går tilretteleggingsplikten til arbeidsgiver, og når kan det være lovlig å si opp arbeidstakeren på grunn av sykdom?

Les innlegget

Tvungen helsehjelp – unngå eller rette opp avvik?

| Offentlig sektor

Landsomfattende tilsyn med tvungen helsehjelp videreføres i 2021. På grunn av korona situasjonen ble det gjennomført kun et fåtall tilsyn i 2020. Tross et begrenset antall gjennomførte tilsyn kan vi lese noen fellestrekk fra de erfaringer som er gjort.

Les innlegget