Ny brukervennlig løsning for barnevernvakten

Visma Flyt Barnevernvakt
Kontakt oss for tilbud allerede i dag

Mange kommuner har i dag en barnevernvakt. For disse kommer en etterlengtet nyhet når Visma på nyåret 2017 lanserer Visma Flyt Barnevernvakt.

Alle kommuner i Norge har en barneverntjeneste. Visma Barnevern Familia er i bruk hos 380 kommuner. Visma er dermed markedsledende tilbyder av en digital fagløsning som effektiviserer administrasjonen av barnevernet.

Barnevernvakten benytter idag en egen løsning som heter Visma Vaktdata. Denne løsninger blir nå modernisert og får navnet Visma Flyt Barnevernvakt.

Barnevernvaktene er akuttberedskapen på kveldstid og i helger for barn og familier i krise. Barnevernvakten agerer i saker som så går videre til behandling i barnevernet. Denne kommunikasjonen fra vakt til barnevern, samt andre arbeidsprosesser, har Visma nå effektivisert.

Hva inneholder den nye løsningen?

Visma Flyt Barnevernvakt er en stor og viktig nyhet for de som jobber på Barnevernvakten. 

Nye Visma Flyt Barnevernvakt er skybasert og kan benyttes på PCer og mobile enheter. Fagløsningen gir brukeren en betydelig enklere hverdag, hvor man på en sikker måte kan nå fagsystemet uavhengig av tid og sted. Dette vil effektivisere arbeidsprosessene, som på sikt kan frigi tid og bidra til en bedre hverdag på vakt.

Sikker informasjon

Løsningen inneholder funksjon for sikker informasjonsdeling. Dette vil gi Barnevernvakten helt nye muligheter for elektronisk, sikker kommunikasjon med samarbeidspartnere. Informasjon loggføres i journalen.

Fagsystemet inneholder god oversikt over barn og deres nettverk og saker, samtidig som det gir et klart bilde over hendelser på vakt, og hva som behøver videre oppfølging.

Det er egne felt for fritekst, der man kan skrive inn viktige opplysninger om barnets allergier, relasjoner, språkkunnskaper med mer.

Brukervennlig og intuitiv

Visma Flyt Barnevernvakt er svært brukervennlig og intuitiv, og krever derfor ingen spesielle forkunnskaper utover at brukeren er ansatt i Barnevernvakten.

Løsningen har en enkel og visuell fremstilling, inndelt i faner. «Hjem» -fanen er der nøkkelinformasjon presenteres, deretter registreres opplysninger i de neste fanene; «Hendelser», «Barn», «Saker», «Statistikk», og «Administrasjon».

Under «Barn» plottes det for eksempel inn informasjon om barnet, mens under «Saker» avleses sakslister, samt at nye saker kan registreres og utsendes direkte fra systemet. I statistikkdelen kan Barnevernvakten generere egne rapporter.

Fagløsningen er beregnet på brukere som jobber akutt, og tidvis må avbryte arbeidsprosessene. Informasjonen blir derfor ikke borte, men lagres automatisk under arbeidet. Videre kan den markeres som viktig eller som oppfølgingssak, noe som er nyttig i en travel hverdag på vakt.

Tjenesten vil inneholde elektronisk signering, deling av dokumenter, samt god stavekontroll og søkemotor.

Nasjonale standarder og krav

  • Løsningen er utviklet i tråd med kravene i Normen for informasjonssikkerhet
  • ID-porten benyttes som autentisering/pålogging
  • Postregistrering, skanning og arkivering til NOARK kjerne (opsjon) i én arbeidsflyt
  • Opsjon: Kobling til SvarUt Sikker digital post slik at brev kan sendes digitalt til mottaker
  • Online søk i folkeregister/enhetsregister. Henter opplysninger fra Difis kontaktregister

Effektivitet og sikkerhet

  • Moderne webgrensesnitt/mobilitet med fokus på brukervennlighet
  • Kartintegrasjon med Google Maps
  • Mulighet for å anonymisere informasjon
  • Printfunksjonalitet
  • Fleksible og kraftige søkemuligheter

Innhold og struktur

  • Hjemmeside med oversikt over nøkkelinformasjon
  • Hendelseslogg med oversikt over planlagte kontrolloppdrag, ulike meldinger, rapporter og vedtak
    * Mulighet til å knytte loggnotat til klienter eller saker
    * Mulighet for å merke saker og loggnotat for videre oppfølging
  • Saksliste med informasjon om registrerte saker
    * Mulighet for å sende saker elektronisk
  • Klientliste med informasjon om alle registrerte barn
    * Klientkortet vil gi en oversiktlig presentasjon om barnet og dets sosiale nettverk
  • Forbedret statistikkfunksjon med mulighet for å generere rapporter
  • Nytt autentiseringssystem

Kontakt oss for tilbud

Eller vil du vite mer, fyll inn skjema så tar vi kontakt med deg.

Gjelder henvendelsen en support sak, vennligst ta kontakt med support eller pr telefon på 03468 + 21.