Usikker på om elektronisk faktura passer for dere?

Vi har en del kunder som argumenterer for hvorfor de ikke vil bruke elektronisk faktura. Under ser du hva Svein Holanger, vår fagekspert på elektronisk faktura, svarer dem.

Hvorfor skal vi endre noe som fungerer bra i dag?

Vi vet at omstillinger er vanskelig. Det enkleste for mange er “ bare å fortsette som før”. Kanskje har du til og med en ansatt som tar seg av faktureringen? Det er fire grunner til at vi likevel tror du vil ha glede av å prøve elektronisk faktura

  1. Omstillingen vil skje før eller senere uansett. Vårt råd til deg er, hvorfor utsette, når du allerede i dag kan få fordelene ved å gjøre faktureringen elektronisk?

  2. Undersøkelser viser at du får raskere innbetalinger, færre purringer og mer fornøyde kunder med elektronisk sammenliknet med faktura på papir eller epost. Med raskere innbetalinger, får du også en bedre likviditet.

  3. Stadig flere av kundene dine ønsker elektronisk faktura, og ser hvor mye tid de sparer på å gjøre faktureringen elektronisk. Om du tilbyr dem det de vil ha, blir du en mer kundevennlig bedrift. Og om du ikke tilbyr dem det,  vil du risikere å miste dem.

  4. Dine ansatte kan faktisk gjøre andre oppgaver. Du trenger ikke si opp noen. Vi garanterer deg at du vil finne nye - og kanskje morsommere og mer betydningsfulle oppgaver enn å punche tall, frankere konvolutter og purre på kunder som ikke betaler i tide.

Men kundene våre kan ikke motta elektronisk faktura

Det er sannsynlig at flere av kundene dine ikke kan motta elektronisk faktura ennå. Det som er så bra  med vår fakturaløsning, er at du fremdeles kan gjøre alt elektronisk, selv om kundene dine ikke kan det.

Visma.net AutoInvoice har funksjonalitet for å sende både elektronisk faktura (EHF), epostfaktura og papirfaktura. Visma.net AutoInvoice sjekker organisasjonsnummeret opp mot det sentrale adresseregisteret for EHF (ELMA). Om mottakeren ikke er registrert der, vil fakturasystemet sende fakturaen enten på epost (som PDF) eller vanlig postgang. Det betyr at alt skjer elektronisk i ditt økonomisystem, og du får full effekt av å fakturere elektronisk.

Det koster for mye for oss (billigere å sende som PDF på epost)

Det er flere grunner til at vi vil fraråde deg mot å sende fakturaer på epost:

  1. Undersøkelser viser at du får raskere innbetalinger, og at langt flere kunder betaler til forfall når fakturaen blir sendt elektronisk.

  2. Hvis du må gjøre mye oppfølging på en faktura som er sendt på PDF, vil det som i praksis virket som den “billigste” løsningen, likevel bli det dyreste alternativet. Det skal ikke mer enn ett minutts oppfølging av en PDF-faktura før det koster mer enn det gjør å sende den elektronisk.

  3. Vi ser at epost har blitt en mindre trygg måte å sende fakturaer på. Spamfilteret er mer kritisk enn det var tidligere, så du kan aldri være sikker på at fakturaen faktisk når fram til innboksen til mottakeren.

  4. Datakriminelle prøver stadig ut nye metoder for å lure deg med å lage falske fakturaer, som er profesjonelt laget og ser troverdige ut. Senest i fjor var det mange som fikk en faktura fra Telenor i innboksen sin, som viste seg ikke være fra Telenor. Mange av disse svindel-fakturaene kan også inneholde virus.