DNB tar innkjøpsprosessen et skritt videre
DNB er nytenkende når de jobber med egne innkjøpsprosesser og ligger langt fremme innenfor e-handel. Ved bruk elektroniske verktøy i planleggingen, gjennomføringen og oppfølgingen av kjøp av varer eller tjenester, altså e-handel, oppnår DNB bedre anskaffelser, mer effektive innkjøp og redusert administrasjon.
– Det viktigste er å starte i det små, når basisproduktene er inne i løsningen kan man gå over til å tenke nytt. Vi jobber nå med å få bestilling av tjenester automatisert og standardisert gjennom systemet. Det betyr at skal du bestille for eksempel IT-konsulenter eller systemutvikling, skal dette skje i Visma Proceedo.
Innovasjon i høysetet
Innovasjon står i høysetet hos DNB og fornying av egne prosesser og løsninger er en viktig drivkraft. – Vi ønsker å ligge i forkant, da må vi se på de løsningene vi har og utnytte potensiale til det fulle. Jobber man iherdig får man også gode løsninger. Det er viktig å ha både en «stayerevne» og endingsvillighet. Derfor en tett dialog med Visma viktig, slik at DNB og Visma Proceedo utvikler seg i takt, sier Skaara.
Oversikt og sporbarhet
For økt kostnadskontroll er oversikt og sporbarhet viktig. Derfor benytter DNB rapportfunksjonen i Visma Proceedo flittig. – Vi får enkelt og greit oversikt over nøkkeltall og sporbarheten er god. Vi kan følge en bestilling fra avdeling til person og helt ned på stykk nivå. All informasjonen man trenger finnes tilgjengelig i løsningen. Ønsker du oversikt over vikarbruk i organisasjonen kan du enkelt få opp tall på dette, antall timer jobbet og hvem som har godkjent, sier Skaara.
Rett leverandør
Automatisering av bestillingsprosessene gjør at vi sparer både tid og penger samt sørger for at rett leverandør blir valgt. – Vi har avtale med noen av våre største leverandører om at de ikke får godkjenne henvendelser og bestillinger over telefon eller mail. Alle bestillingen skal gå gjennom innkjøpssystemet. Dette fungerer veldig bra. Det blir enklere for oss og enklere for dem, sier Skaara, og legger til: et annet viktig aspekt er kvalitetssikringen av leverandørene. Ved å ha et innkjøpssystem der vi legger inn våre leverandører, vet vi at disse er godkjente slik at også etiske hensyn blir i varetatt, forklarer Skaara.
Rask fakturahåndtering
Når varen er bestilt matches denne med fakturaen vi mottar. – Per i dag matches 75 prosent av våre fakturaer. Fakturahåndteringen er integrert med innkjøpssystemet slik at vi får en mer helhetlig innkjøpsprosess, avslutter Skaara.