Eksperten på jakt, fiske og friluftsliv

Siden 1991 har Friluftsmagasinet levert produkter til jakt, fiske- og friluftsliv, valgt av friluftsentusiaster som elsker produktene selv.

I mer enn 20 år har de også utviklet sitt eget varemerke Dovrefjell – produkter av god kvalitet til riktig pris – i tillegg til å tilby produkter fra kjente og populære varemerker.

Besøk magasinet.no

Utsikt ut fra telt til solnedgang over sjøen

Slik gikk vi frem

Magasinet.no trengte å flytte seg til en ny, moderne plattform etter mange år på Magento 1. Friluftsmagasinet, med sin innsikt i målgruppen sin og alt man trenger å vite om jakt, fiske og friluftsliv, valgte Visma som sin teknologipartner. Sammen dannet vi grunnlag for arkitektur og brukeropplevelse.

Vår designer bygde skisser ut av disse spesifikasjonene, så vi kunne få en “livnær” opplevelse av hvordan siden fungerer og dens look-and-feel. Når skissene var klare i Figma, kunne disse fungere som utgangspunkt for utviklerteamet og implementering.

Implementeringen bestod av sprinter på to uker hver. Friluftsmagasinet var med i planleggingen før hver sprint, og fikk demonstrert resultatene på slutten av dem fra utviklerne selv.

Med en stor samling av hjelpsomme artikler og guider, kunne migreringen til et nytt innholdsverktøy og -system virke massiv. Vismas egen SEO-spesialist analyserte nøkkelord og innhold for å avdekke hva som måtte prioriteres før alt annet.

Adobe Commerce Cloud PWA

Løsningen er bygget på Adobe Commerce Cloud, som lar Friluftsmagasinet skape et innholds- og produktunivers med muligheten for å personalisere opplevelsen. Dette lot oss også kutte flere lisenser til tredjeparter, da behovet ble dekket av Adobe Commerce alene. Med alt i samme plattform, utviklet av et stort fellesskap og økosystem av utviklere, ser vi også en sterkt redusert Total Cost of Ownership.

Designet holdt seg i stor grad tro til det gamle designet, for å minimere friksjonen i brukeropplevelsen mellom de to plattformene. Grensesnittet ble likevel pusset opp, til en moderne look-and-feel man kan forvente på 2020-tallet.

Under prosessen oppdaget vi også at det å bygge butikken på Magentos PWA Studio ville være i tråd med ambisjonene og behovene for magasinet.no. Friluftsmagasinet stolte på Visma og sa seg enige. Med det var implementeringen i gang.

 

Skjermdumper fra magasinet.no sin forside
Skjermdumper av magasinet.no på mobil

– Perfekt, rask og enkel

I dag ser vi gode, positive anmeldelser om opplevelsen på magasinet.no, bygd på Adobe Commerce Cloud og PWA Studio. Et stort flertall gir toppscore på opplevd hastighet og Net Promoter Score-en holder seg høyt oppe.

Ved å være en PWA-løsning, kan Friluftsmagasinet tenke ut av boksen og se på nye og eksisterende muligheter for brukeropplevelser. I fremtiden vil du nok se funksjonalitet lånt fra apper, slik som pushvarsler og surfing uten nett.

Nettbutikken driver også trafikk til de fysiske lokasjonene. Kunder kan se lagerstatus i nåtid og legge inn reservasjoner fra hjemmet, kontoret eller bussen, og plukke varene sine med før de tar turen ut i villmarken. Mer enn 1 av 10 ordre kommer fra Klikk og hent alene.

  • Adobe Commerce Cloud
  • Design og spesifikasjon av Visma Digital Commerce
  • Implementering av Visma Digital Commerce
  • Bredt utvalg av merkelapper og prisbomber for å fremheve produkter
  • Markører og “spøkelser” for elementer som motvirker Cumulative Layout Shift (CLS)
  • Mikrointeraksjoner i brandets ånd, slik som ved innlasting
  • Lagerstatus i sanntid fra nettbutikk og fysiske butikker
  • Magento Return Merchandise Authorization (RMA), med egen frontend
  • Egen stripe som viser fremgang på gratis frakt
  • Visma Category Boxes
  • Egen Klikk og hent-frontend
  • Klarna Checkout, med PWA-støtte utviklet av Visma
  • Google Tag Manager, Med PWA-støtte utviklet av Visma
  • Kundeanmeldelser, fra Lipscore
  • Kundechat og -servicesystem, fra Zendesk
  • Digital kundeavis, fra iPaper

Synes den var perfekt, raskt og enkelt. Så enkelt at ein ikkje får sjanse til å ombestemme seg.

– Tilbakemelding fra kunde 13. juni 2021

På jakt etter ny partner?

Vi bygger netthandel basert på Adobe Commerce (tidl. Magento), Akeneo PIM og Amazon Web Services – for nordiske forhold.

Lurer du på om vi og våre tjenester er match med deres forretningsmessige mål, behov og kultur? Fyll ut skjemaet, så starter vi en uforpliktende dialog!

Flere referanser