Last ned guide nå

Slik kommer du effektivt i gang med et nettbasert økonomisystem

Dersom bedriften din planlegger å flytte en eller flere prosesser opp i nettskyen, er det flere elementer som bør vurderes. Vi har laget en 10-punkts sjekkliste som kan være nyttig å se over i forkant av en slik prosess for å hjelpe dere igjennom ulike aspekter ved skiftet. Last ned hele listen ved å fylle ut skjemaet nederst på siden.  

1. Hvorfor flytter dere til nettskyen?

Det er ulike grunner til at en bedrift ønsker å flytte noen eller alle forretningsprosessene til nettskyen.

For det første åpner nettskyen for mange nye muligheter. Du kan hente ut rapporter på nett, sende elektronisk faktura og oppbevare innkommende faktura digitalt med mer. Det kan være at bedriften ønsker å ta i bruk mulighetene som ligger i moderne teknologi, og ikke har anledning til det med systemene de har i dag. I tillegg gir nettskyen forutsigbare kostnader, og det er enkelt å skalere opp og ned.


3. Skal all programvare flyttes opp?

Nettskyen byr på mange muligheter, samtidig er teknologien fremdeles umoden på enkelte områder. Derfor velger mange å flytte enkelte forretningsprosesser opp i nettskyen, samtidig som de beholder kjernesystemene lokalt installert. 

Kanskje ønsker man å la regnskapsavdelingen fortsette å jobbe i sitt kjente system - samtidig som man vil gi ledere mulighet til å godkjenne på mobil samt laste ned rapporter online. På samme måte kan det hende at man ønsker å beholde lønnssystemet slik det er i dag, men man ønsker å gi de ansatte mulighet til enkelt å fylle ut reiseregninger på mobil og internett.


7. Hvem er den rette prosjektleder?

Som regel er det slik at noen frivillig melder inn et ønske om å være prosjektleder. Prosjektleder bør være en person som vet mye om hvordan selskapet fungerer, gjerne en som har arbeidet i én eller flere av de avdelingene som vil påvirkes av endringen.

Selv om erfaring kan være en god ting å ha med seg som prosjektleder, kan det iblant også være lurt å utnevne en ung og sulten person, som ønsker mer ansvar og ser på dette som en sjanse til å vise seg frem.

Dette er fordi de som er yngre og «nyere» i virksomheten ikke er så bundet av «slik har vi alltid gjort det» -tankegangen. De kan komme inn med friske ideer, noe som er viktig i en endringsprosess.

 

Les hele listen nå ved å laste ned vår gratis guide.

 

Skriv inn din e-postadresse


Ta gjerne kontakt med oss på 
kundesenteret@visma.no eller telefon 09101
dersom du har spørsmål angående våre produkter og tjenester.