Last ned guide nå

Hvorfor velger så mange å automatisere faktureringen?

Ved å automatisere faktureringsprosessen slipper du alt arbeid knyttet til sending av fakturaer, oppfølging av innbetalinger og purring/inkasso. I stedet foregår hele prosessen automatisk: Du trykker på fakturaknappen – og om ikke lenge er pengene inne på konto.

Tradisjonelt har utgående fakturering vært tidkrevende arbeid. Først kom utsendingsprosessen, så registrering av innbetalinger, så purring på alle fakturaer som ikke var betalt, og til slutt inkasso og dobbelreskontro. Summen av det hele er kostbare administrative rutiner som en bedrift kan spare mye penger på å automatisere.


Fakturere elektronisk

Fakturerer dere per post? E-post? Eller elektronisk (e-faktura)? I dag er de aller fleste av oss fullt inneforstått med at det er ineffektivt å sende fakturaer som brevpost. Å sende faktura på e-post går raskere, men den aller mest tidseffektive løsningen? Det er å fakturere elektronisk.

Når du sender elektronisk faktura, vil fakturaen også inneholde en datafil som leses automatisk av programvare som håndterer inngående fakturaer. Fakturaen leses med 100 % nøyaktighet og lagres automatisk. Tidsbesparelsene ved elektronisk fakturering er derfor store på mottakersiden.

Estimerte kostnadsbesparelser

Regnestykket for de totale besparelsene ved omlegging til efaktura avhenger selvsagt hvilke faktorer som medregnes. Men kombinerer vi nasjonale og internasjonale tall for ressursbesparelsene internt i en virksomhet, blir resultatet som vist under. Prøv vår online kalkulator og se hvor mye din bedrift kan spare – linken finner du inne i guiden.

Lang ventetid gir problemer

Innfordring kan være både tidkrevende og frustrerende. Likevel er det ekstremt viktig.

Manglende likviditet er en vanligere årsak til konkurs enn manglende lønnsomhet. Det er med andre ord mange lønnsomme bedrifter som har gått konkurs mens de ventet på penger fra kunder. Derfor er det å ha en god innfordringsprosess essensielt for enhver bedrift. Du må kreve inn penger fra kundene, og det er dessverre ikke alle som betaler fakturaene sine til tiden.

Hvor lenge må man vente?

Norske forbrukere bruker i gjennomsnitt 22 dager på å betale for seg, en uke lenger enn betalingsfrist. Norske bedrifter bruker 33 dager og det offentlige 34 dager. Og skal du handle med utlandet har du en enda større utfordring. I Storbritannia er det kun 28,7 prosent som betaler regningene før fristen, og i Italia bruker forbrukere to måneder og det offentlige seks måneder på å betale. Det viser en undersøkelse gjennomført for kreditthåndteringsselskapet Intrum Justitia.

Vi anbefaler å etablere klare og effektive rutiner for innfordring. Det første du må ta stilling til er rollen bedriften din har i innfordringsprosessen. Er det noe dere vil håndtere helt selv? Skal dere outsource hele innfordringen? Ønsker dere likevel en viss kontroll over innfordringen?

 

 

Last ned vår gratis guide i dag og lær mer om efaktura.
 

Skriv inn din e-postadresse


Ta gjerne kontakt med oss på 
kundesenteret@visma.no eller telefon 09101
dersom du har spørsmål angående våre produkter og tjenester. 
Vi bruker cookies for å registrere din aktivitet på våre nettsider. Denne informasjonen kombinerer vi med opplysningene du oppgir for å danne en profil, slik at vi kan vise deg innhold tilpasset dine interesser. Ved å akseptere, tillater du oss å registrere og behandle din persondata som beskrevet her.