Informasjon + strategi = suksess?

Last ned guide nå

 30 sekunders video om hva du lærer i denne gratis guiden.

 

Mulighetene til å bruke relevante data i viktige beslutningsprosesser har aldri vært større enn i dag. I næringslivet sliter vi allikevel ofte med å finne rett informasjon når vi skal ta beslutninger.

Ufundert synsing blir ofte utslagsgivende for hvilken vei man velger og hvilke strategiske valg man tar.

Når ledergrupper og ansatte tenker annerledes

Når et selskap blir mer datadrevet begynner ledergrupper og ansatte å tenke annerledes. De begynner å spørre mer dyptgående spørsmål om utfordringer de møter og håndterer hver dag, hver måned og i hvert kvartal. Gode eksempler på denne typen spørsmål er:

  • Hvem er våre mest og minst lønnsomme kunder?
  • Hvilke er de mest og minst lønnsomme produktene?
  • Hvilke kunder har det største uutnyttede potensialet?
  • Hvilke kampanjer leverte mest verdi i salg i forhold til investeringen?
  • Hvorfor ble denne kampanjen vellykket, mens andre feilet?

Hvordan benytte data til sin fordel?

«Datadrevne selskaper» innebærer at man tar beslutninger basert på faktiske data, ikke på følelser, ego eller ideologi. Det endelige målet er at analyse skal bli en naturlig metode for ledelse og ansatte. Det er også viktig at det ikke bare er toppledelsen som sitter med dataene, men at de integreres i de operative ledernes daglige beslutningsprosesser.

Datadrevne virksomheter skiller seg ut ved at de har evne og vilje til å samle inn relevante data fra alle aspekter i virksomheten. Dette setter dem i stand til å dykke dypere ned i forståelsen av de grunnleggende årsakene bak spesifikke forutsetninger for virksomheten, som for eksempel endringer i kundenes adferd og markedstrender. 

 

Last ned vår gratis guide nå og lær mer om å skape vedvarende salgsresultater.
 

Skriv inn din e-postadresse:


Ta gjerne kontakt med oss på 
kundesenteret@visma.no eller telefon 09101
dersom du har spørsmål angående våre produkter og tjenester. 

  
Vi bruker cookies for å registrere din aktivitet på våre nettsider. Denne informasjonen kombinerer vi med opplysningene du oppgir for å danne en profil, slik at vi kan vise deg innhold tilpasset dine interesser. Ved å akseptere, tillater du oss å registrere og behandle din persondata som beskrevet her.