

Her er de vanligste spørsmålene Visma får når vi snakker med bedrifter på jakt etter et nytt logistikksystem.
1.
Er det mulig å integrere Visma.net ERP med andre systemer?
Ja, det kan du selvfølgelig! Systemet har svært gode integrasjons-egenskaper og er utviklet for å nettopp snakke med også de andre systemene bedriften din er avhengig av.
Vi kan si at Visma.net ERP vil være grunnmuren som gir dere både kontroll og muligheten for å automatisere prosesser innen økonomi, logistikk og lønn.
Gjennom vårt API kan du koble Visma.net ERP opp mot netthandel, CRM, lager og fraktløsninger med mer. Dette gir dere fleksibiliteten til å velge akkurat den riggen (eller oppsettet) som passer for dere.
Se alle integrasjonene våre her
2.
Hvilke systemer er allerede integrert med Visma.net ERP?
På markedsplassen vår finner du over 100 ferdige integrasjoner mot Visma.net ERP.
Enten du bruker en internasjonal, nordisk eller norsk e-handelsløsning, er det stor sannsynlighet for at det finnes en Visma.net ERP-integrasjon mot plattformen din.
Ønsker du å digitalisere og effektivisere lagprosessene dine kan du integrere Visma.net ERP med fraktsystemer, håndterminaler for plukk, mottak og telling eller et dedikert WMS. Du finner også flere POS-systemer og avanserte løsninger for innkjøpsoptimalisering.
Skulle du ikke finne integrasjonen du har behov for, kan du selv utvikle integrasjonen eller snakke med oss for å se på muligheten for å lage den koblingen du trenger.
3.
Hva får vi med av historiske data over til Visma.net ERP?
Dette er et spørsmål som uten unntak dukker opp i dialog med bedrifter som vurderer et nytt ERP-system. Her vil det alltid være en diskusjon rundt kost/nytte når det gjelder behov for konvertering av data.
Som en del av implementeringen av Visma.net ERP, er det vanligste å importere registre som kunder, leverandører, kontoplan, produkter, inngående saldo og åpne poster.
Mange spør også om det er mulig å importere historisk transaksjoner som tidligere salgsordre. Det meste er mulig, men det er sjelden vi anbefaler det. Igjen blir det et spørsmål om kost/nytte.
Vi anbefaler som regel at du bruker det gamle systemet ditt for oppslag i overgangsperioden. Mange har et mindre behov for å gjøre oppslag i historikken enn de kanskje trodde på forhånd.
Til sist: Husk at det alltid er lurt å vaske dine gamle data før de importeres i nytt system.
Klikk deg gjennom logistikken i Visma.net ERP
4.
Hvordan håndterer Visma.net ERP komplekse pris- og rabattstrukturer?
Vi mener at Visma.net ERP passer perfekt for bedrifter som kjøper og selger varer. I dialog med varehandelsbedrifter blir vi ofte møtt med behov for å støtte ulike priser for ulike kunder. Mange har systemer som ikke håndterer dette på noen god måte.
Visma.net ERP har robust funksjonalitet for å håndtere ulike salgspriser, rabatter og leverandør-priser. Dere skal slippe å passe på at riktig kunde får riktig pris – det er det systemet som skal gjøre.
Det er blant annet mulig å opprette ulike prislister med ulike priser for kundegrupper, enkeltkunder eller kvantums- eller kampanjepriser. Prisene kan selvfølgelig speiles til nettbutikken din via APIet.
Dere har også en rekke muligheter for å definere ulike rabatter på ordre eller linjenivå, basert på ulike kombinasjoner av produkter/produktgrupper og kunder/kundegrupper. Rabatter kan være gitt på beløp, prosent og antall eller de kan være tidsstyrte.
5.
Kan jeg få oversikt via rapporter, forespørsler og dashbord i Visma.net ERP?
Det er viktig å finne frem til riktig informasjon med færrest mulig klikk. Visma.net ERP gir dere flere muligheter for å finne informasjonen dere trenger på enklest mulig måte.
Systemet kommer med en rekke standardrapporter, forespørsler og dashbord, hvor man bruker selv kan definere utvalg og filtrere det man måtte ønske. Dere kan også gjøre endringer på standardrapportene og definere egne dashbord for ulike roller.
Av annen funksjonalitet, er det verdt å nevne at drilldown-meny gjør at du kan gå helt ned til enkeltbilag, og alt kan eksporteres til Excel. Ved hjelp av sidepaneler har du en unik mulighet til å bygge inn flere oversikter i samme skjermbilde. For eksempel kan systemet vise en produktliste med tilhørende rapporter for historiske ordre, åpne ordre, innkjøp og ikke-mottatte innkjøp. Det gjør det enkelt å få oversikt per produkt uten masse klikk.
Har dere behov for å gi oversikt og tilgang til rapporter for brukere som ikke trenger tilgang til ERP-systemet, anbefaler vi å ta i bruk vår skybaserte rapporteringsløsning OneStop Reporting. Her kan alle ansatte være 100 % selvbetjent med oppdatert innsikt.
Se pakker og priser for Visma.net ERP
Visma Support
Ta kontakt med din partner. Vårt forhandlernettverk gir din bedrift tilgang til lokal rådgiving, oppfølging og supporttjenester.
Trykk her om du heller vil snakke med en salgskonsulent