Sixt Bilutleie valgte OneStop Reporting

Skal vi sitte i førersetet i fremtiden også, er det helt nødvendig for oss å analysere dagens data mot historiske data

– OneStop Reporting gir real-time informasjon om alle driftsselskaper, helt ned til hver enkelt bil. Med en god struktur i bunn kan vi, basert på historisk data, ta strategiske valg for fremtiden, forteller Andreas Bragdø Eidsaa, Group CFO i Sixt Bilutleie Norge.

Bedriften har franchiser i store byer og ved flyplasser i hele Norge, fra Lofoten i nord til Kristiansand i sør. De driver med dags- og månedsutleie av biler, i tillegg til at mange bedrifter leier biler fast. Mange leier bil til ferier, både nordmenn og ferierende fra andre land.

– Takket være OneStop Reporting har vi nå verdifull innsikt og forståelse til å gå i dybden av all dataen.

Bli kjent med OneStop Reporting
Bilnøkkler
c-spoler-tilbake.svg
Utleie_filial_Sixt.jpg

Med 100 ansatte og en omsetning på 230 millioner kroner, trengte Sixt Bilutleie en effektiv rapporteringsløsning. Nå blir det enda enklere å bli best på kundeservice. Finn ut hva de elsker med OneStop Reporting!

God styring og kontroll

Bil er dyrt, og Sixt Bilutleie har flere tusen biler i stallen. Dette binder enormt med kapital. Hos Sixt kan en privatperson kose seg med en bil verdt kr 700 000 for kun en tusenlapp pr dag. Hele deres forretning er basert på risiko og gode forsikringsordninger. Nettopp derfor er det avgjørende å ha god kontroll på antall biler, i tillegg til hva hver bil gir av inntekter og kostnader.

– Vi er en serviceytende bedrift. Vi leier ikke bare ut biler, men vi selger en fullverdig opplevelse. Alt henger sammen - fra kunden møter opp i skranken, til bilen er leid og skal leveres tilbake. God styring og kontroll over inntekter, utgifter og lignende gjør det lettere for oss å fokusere på de riktige tingene som skaper gode kundeopplevelser.

Tidligere brukte Sixt Bilutleie Excel-rapporter og måtte arbeide manuelt med dette. Dette var, naturlig nok, en tidkrevende prosess. Derfor valgte de OneStop Reporting. Med integrasjon mot økonomisystemet som sammenstilles informasjon fra både utleiesystemet og finans, har bedriften tilgang til denne dataen i OneStop Reporting. Løsningen fremstiller data slik at Sixt kan analysere, styre og optimalisere driften helt ned på detaljnivå.

Gratis guide: Hvordan fungerer økonomisk planlegging i en skybasert løsning?

Grensesnitt

– Fra å ha jobbet helt manuelt, kan vi nå analysere, styre og optimalisere driften på detaljnivå. Og det går raskt!

Utleie

En solid grunnmur

Man kan ikke bygge et hus uten en solid grunnmur, og på samme måte trenger man å ha god kontroll på grunndata i bunnen, for så å kunne bygge resten på toppen. Når man har grunnmuren, kan man fange opp dataen man sitter med og derfra utvikle de ulike parametrene som skal forenkle forvaltningen av data.

Bragdø Eidsaa mener at tradisjonell budsjettering tilhører fortiden i Sixt, og at de nå jobber med kontinuerlig oppdateringer av budsjett-tall og prognostisering over en gitt periode.

– Budsjetteringsprosesser blir man aldri ferdig med.

Totalt i organisasjonen er det cirka 10 personer som bruker OneStop Reporting jevnlig, både av ledere og andre ansatte. Disse har nå, takket være OneStop Reporting, et verktøy som gir dem innsikt og forståelse av dataen, og regnskapet så langt i året med prognose 12 måneder frem i tid. I tillegg kan de gå mer i dybden der de ønsker mer informasjon om dataen.

Bestill en demo av OneStop Reporting

Verdifull og oppdatert innsikt

Regnskapsavdelingen bruker OneStop Reporting daglig som budsjettering- og prognoseverktøy som rapporterer resultatene live. - Det blir et slags oppslagsverk og verktøy som gir regnskapsavdelingen verdifull og oppdatert innsikt dag til dag om bedriften.

Det har siden den gang blitt en helt ny hverdag. Det nye systemet gir real-time informasjon om alle driftsselskaper, helt ned til hver enkelt bil. Hvor langt har bilen kjørt, og til hvilken kostnad, i tillegg til at de nå kan sammenligne merker, bilgrupper og modeller.

– Dette har gjort det mulig for oss å jobbe på en helt ny måte. I pandemien har det vært spesielt viktig å ha styringsinformasjon. Vi kunne se hvordan en nedjustering ville slå ut på omsetning og totalbildet og lignende. For å faktisk kunne si noe om fremtiden var det nødvendig å kunne analysere dataen vi har opp mot historiske data. Dette gjorde det mulig for oss å jobbe proaktivt.

Bragdø Eidsaa I Sixt anbefaler alle som manuelt jobber i excel-ark, som de gjorde før, å få dette inn i system.

– Registrer dataen en gang, så kan du hente den ut på alle mulige former i ettertid. God struktur i bunn er viktig, slik at man basert på historiske data kan ta strategiske valg for fremtiden.

Bragdø Eidsaa legger til at de har en filosofi i aktiv bruk av OneStop Reporting kan gjøre at de oppdager nye KPI’er som de ikke var bevisst på. Dette kan fortelle mer om viktige sammenhenger og gi aha-opplevelser.

Prøv løsningen gratis i 30 dager
God struktur

Økonomibistand leverte løsningen og er en god samarbeidspartner, som alltid gir svar på spørsmål, og man møter mennesker som virkelig har peiling på systemet og hvordan skreddersy en solid struktur for bedriften.

– Registrer dataen én gang, så kan du hente den ut i alle mulige former I ettertid. God struktur i bunn er viktig, slik at man basert på historiske data kan ta strategiske valg for fremtiden.

Ta kontakt

Lurer du på noe, eller ønsker du en demo av løsningen? Kontakt oss gjerne.

64_service.svg

Jeg vil vite mer

64_support.svg

Jeg trenger support

Visma Support

Ta kontakt med din partner. Vårt forhandlernettverk gir din bedrift tilgang til lokal rådgiving, oppfølging og supporttjenester.