De hadde syv bilagspermer og én PC med lokalinstallert programvare. Den ble for siste gang brukt til å kjøre lønn torsdag 12. mars. Møt NHHS, studentforeningen som var heldigitalisert den dagen Norge stengte ned. Tilfeldig? Ja, men samtidig ikke.

Om NHHS
Norges Handelshøyskoles Studentforening

  • 1950 medlemmer
  • 58 ansatte
  • Omsatte for 17 MNOK i 2019

– Ikke bare er systemet enklere for styret og for Regnskapsgruppen (som sitter under økonomiansvarlig), men det hjelper faktisk alle de 1950 medlemmene. Systemet forenkler også deres hverdag i foreningen, forteller Ramm.

 

«Digitaliseringsprosjektet 2020»

Da Skjauff og Ramm stilte som kandidater til 2020-styret, gikk de til valg på å digitalisere enda mer enn det som allerede var blitt gjort. På spørsmål om hvorfor akkurat digitalisering, blir det stille et par sekunder.

Nå som vi har automatisk purring og integrasjon mot inkassoselskap, er det egentlig en smal sak å få penger inn på konto

– Nei, men vi lever jo i 2020?, sier Skjauff.

Fra å ha jobbet analogt eller på den ene «programvare-PCen», var planen å kvitte seg med et kontor full av krøllete papirer, punching og andre manuelle prosesser.

– Nå kan vi sitte hjemme i sengen og utbetale lønn til de studentene som er vektere i baren. Men også driften har blitt sikrere. Vi har for eksempel fått 2FA (to-trinns-autentisering), digital timeregistrering for vekterne og alle kan levere utleggene sine digitalt, forklarer han.

For mange av NHHS-medlemmene har små og store utlegg. Å få tilbake pengene kunne tidligere ta opp til seks uker – en lang behandlingstid selv for arbeidstakere. Det er rimelig å anta at én og en halv måned ikke akkurat oppleves noe kortere for en student.

Selv om de fremdeles er i opplæring, er både Skjauff og Ramm superglade for å jobbe mer strømlinjeformet.

– Nå er det mye enklere å forstå hva som skal leveres hvor. Før skulle ett skjema dit og signaturen skulle kanskje dit. Nå er alt formidlet gjennom én digital plattform.

bilde_sverre.jpg

Økonomiansvarlig Sverre Skjauff

Begge to har god kontakt med tidligere aktive medlemmer, enten de trenger å diskutere noe eller har behov for en faglig oppklaring. En av disse er Jo Hvoslef, som nå jobber i Visma.

– Er det spørsmål om debet og kredit, så er det Jo vi ringer til, ler Skjauff.

Drift eller utvikling? Ja takk, begge deler, skal vi tro styret i NHHS. Målet de kommende årene er å opprettholde den innovative bølgen, samtidig som studentforeningen driftes forsvarlig. Med en god dose nysgjerrighet og viljestyrke, har Skjauff og Ramm klokketro på at begge deler er mulig.

– Felles for hele vår generasjon er jo at vi liker å ta i bruk ny teknologi. Jeg har ikke en gang automatisk oppdatering av appene mine fordi jeg liker å lese hva som er nytt i oppdateringene, forklarer Skjauff.

– Ja, der er vi litt ulike, ler Ramm.

– Appene mine oppdateres alltid automatisk.

bilde_kine.jpg

Markedsansvarlig Kine Marie Eknes Ramm

 

Flere sukesshistorier

Ta kontakt

Lurer du på noe, eller ønsker du en demo av løsningen? Kontakt oss gjerne.

Kontakt

form-btn1-mobile.svg

Jeg vil vite mer

Support

form-btn2-mobile.svg

Jeg trenger support

form-btnX.svg
form-btnX.svg

Visma Support

Ta kontakt med din partner. Vårt forhandlernettverk gir din bedrift tilgang til lokal rådgiving, oppfølging og supporttjenester.