– For en kompleks varehandelsbedrift, finnes det ikke noe alternativ til Visma.net ERP


– Man tror man har fryktelig god tid, og så har man ikke tid i det hele tatt. Jeg ser faktisk ingen annen løsning enn Visma.net ERP for en bedrift som oss, sier Ann-Christin Thronæs i Nesco International AS.

Møt en dame med sylskarpe ambisjoner! Finn ut hvordan automatisering har gjort det mulig for 6 ansatte – på bare ett år – å omsette for 25 millioner kroner og samtidig øke snittordren per kunde med over 50 prosent.

Savnet etter én felles logistikkplattform

Til tross for at mange leverandører var inne «til høring», opplevde ikke Nesco at noen av dem ville klare å håndtere kompleksiteten deres. For med fire nettbutikker, privatkunder som ønsker papirfaktura og mange grossister, er det mye å holde styr på.

– Vi har manglet en felles logistikkplattform i bunn. For eksempel er det mange kunder som ikke ønsker, klarer eller vil betale på nett; det må vi ta høyde for. Før har vi hele tiden gjort manuelle tellinger for å vite hva vi kunne promotere. Det er tungvint når du omsetter for 25 millioner kroner per år.

Levert av CloudConnection

Tusen takk til Tusen takk til CloudConnection en av våre mange leveransepartnere. De har levert og implementert Visma.net ERP til Nesco International.

 

Fra manuell til automatisk pakketering

En nettbutikk kan se fin ut fra kundens side, og likevel kan realiteten være armer og bein på innsiden. Med oversikten i systemet, kan Nesco promotere varene sine på riktigere måte.

– I stedet for at folk skal ha én salve, så tar de to. Det kunne de i prinsippet før også, forskjellen er at nå kan vi pakketere automatisk, og ikke manuelt i WooCommerce. For kundene er det samme opplevelse, men for oss er det en helt ny hverdag.

Det har ført til at snittsummen per salg har økt fra 365 til 557 kroner i løpet av et år. Ifølge Thronæs skyldes det automatikken i systemet – og at de har logistikken i fjeset hver dag.

 

Før har vi hele tiden gjort manuelle tellinger for å vite hva vi kunne promotere. Det er tungvint når du omsetter for 25 millioner kroner per år.

 

nesco.jpg

Enklere innkjøpsrutiner med Visma.net ERP

Fra å gjøre bestillinger manuelt, har Nesco fått både enklere, raskere og tryggere innkjøpsrutiner med Visma.net.

– Systemet gir oss en helt annen og fullstendig oversikt. All dokumentasjon vi sender til fabrikken, ligger i systemet slik at alle kan se, i stedet for at det ligger i noens e-post. Før, hvis den som bestilte var borte fra jobb, var det jo for eksempel ikke mulig å se hva som var blitt bestilt. I tillegg kan vi vise til bestillingsordren hvis det er kluss hos leverandøren. Alt i alt er det både enklere, raskere og tryggere.

Krevende overgang til nytt system

Implementeringen skulle bli lettere sagt enn gjort. Thronæs forteller at hun visste for lite om hvor mye arbeid som måtte til. Bedriften var lite forberedt på den store omstillingen de gikk inn i. Selv ble hun fungerende prosjektleder under overgangen.

– Jeg har alltid hevdet at hvis du putter dritt inn i en maskin, så får du dritt ut. Og sånn er det jo også med Visma. Vi satt ikke av nok tid eller oppmerksomhet til å bli godt nok kjent med systemet. Jeg fikk ikke med meg hele organisasjonen fordi de satt og tviholdt på gamle rutiner. Men når det gjelder IT, tenker jeg at alt kan fikses; man må ikke være redd for ting. Jeg er nysgjerrig og ikke redd for å trykke.

Hvordan ville du gjort det annerledes i dag, hvis du visste hva du vet nå?

– Da hadde jeg med jernhånd sørget for at alle ansatte hadde satt av tid hver eneste uke til å sette seg inn i systemet. Trykke, feile, teste, gå på ei blemme eller ti – for nettopp å forstå hvordan hele systemet henger sammen.

Alle har fått økt forståelse for hverandres oppgaver

I dag er alle ansatte helt trygge på bruken av systemet, og kommunikasjonen mellom avdelingene går knirkefritt. Det er noe ganske annet enn hvordan det var for bare et halvt år siden.

– Vi har en økt forståelse for hverandre; alt påvirker alle, og det ser vi nå. Nå forstår lageret at hvis du leverer en ufullstendig innkjøpsordre, får du trøbbel når du skal ta imot varen. Hvis den som legger inn varenummer ikke forstår at integrasjonen går mot web, så kan vi annonsere oss blå på nett, men kundene vil jo aldri få bestilt om vi ikke har varen på lager. Egentlig er dette helt enkle, elementære ting. Men det var det ikke før.

Nesco-webshop.jpg

Halverte staben på halvannet år

En stund før Nesco gikk over på Visma.net ERP, begynte hun å nedbemanne bedriften. Hun så at det var nødvendig om de skulle dreie seg over til det nettbaserte landskapet. I tillegg til administrative oppgaver som ville forsvinne, ville de også kunne ta imot flere nettbestillinger, i stedet for å sitte på telefon.

– Å måtte redusere folk er jo aldri den hyggeligste jobben en leder har, men den er nødvendig også. Vi kan ikke late som at vi har jobb til folk, når helt klare funksjoner blir borte fordi vi har investert i et system som egentlig klarer seg selv. Vi skal ikke lage arbeidsoppgaver fordi vi syns synd på folk. Vi er nødt til å være profesjonelle for å øke inntjeningen. Hvis ikke så dør vi.

Hvilke funksjoner så du umiddelbart at ble borte?

 
 

Vi er nødt til å være profesjonelle for å øke inntjeningen. Hvis ikke så dør vi.

 

– Administrative oppgaver. Før var det to fulltidsansatte som bare holdt på med det gamle systemet, som var både tungvint og lite selvinstruerende. Nå er det annerledes: vi går inn én plass i systemet og så er endringen gjort over alt.

Størst effekt på regnskap og logistikk

Nå ligger alle salgsordre, uansett hvor de kommer fra, i ett og samme register. Om en kunde har spørsmål knyttet til en leveranse, må de ikke lenger gjennom en labyrint for å finne frem til svaret.

– Alle er på Visma.net fra vi kommer til vi går. Det er mye enklere å svare kunden. I tillegg kan vi måle over natten hvorvidt annonser har vært en suksess. Det gjør at vi kan styre markedsbudsjettet vårt på en helt annen måte enn før. I tillegg får lageret umiddelbar oppdatering på innkjøpsrutiner.

Lettere å luke ut kunder med manglende betalingsevne

Mars og april i 2020 var formidable, med en doblet omsetning fra året før. Men der de tidligere kunne risikere å sende ut varer til kunder med dårlig betalingshistorikk eller betalingsanmerkninger, både tre og fire ganger, ser det nå annerledes ut.

computer.jpg

– Enkelte kunder satt nok hjemme i karantene og bestilte over evne, og det er en ærlig sak det, men nå luker vi det ut så mye fortere. Tapsposten er på cirka fire prosent. Av en omsetning på 25 millioner, er det ekstremt lite. Folk skjønner egentlig ikke hvor lite det er.

 

 

Vi klarer å få opp snittordrene ganske bra: fra 365 til 557 kroner. Det gjør at vi kan sette oss klare mål.

 

– Nå har jeg fått en ny venn som heter Visma.net Insights. Den sier at i tillegg til omsetningen, økte vi samtidig inntjeningen. Vi klarer å få opp snittordrene ganske bra: fra 365 til 557 kroner. Det gjør at vi kan sette oss klare mål. Smarte styringsparametere i løsningen gjør det enkelt for oss å få et helhetlig bilde av butikken, slik at vi kan styre innkjøp og prissetting.

Finnes ingen alternativer til Visma

Thronæs peker på at Visma hele tiden har egenskapen i å fornye og utvikle seg. I tillegg mener hun Visma har en plass i markedet som er vanskelig å rokke ved.

– Jeg har ikke funnet noen alternativer til Visma.net ERP. Det Visma.net ERP har gjort smart, er å åpne opp for andre integrasjoner. De er ikke redd for å gå i kompaniskap, og er ydmyke på at andre kan være drevne på ting Visma ikke er eksperter på. Å flette sammen flere leverandører i samme løsning, tror jeg er mye av nøkkelen.