stacks-and-pallets.jpg

 

Og best i klassen, det kan man kanskje si at han ble. Dette er historien om grossisten som ingen kunne målbinde. Hva gjør ham så svimlende begeistret for Visma.net?

 

desk_night.jpg Foto: Trygve Sørli / WeMade

Punching, kontortid og frustrasjon

Jakten på et godt rigg i bunn skulle være en nøtt å knekke. De første årene var han innom flere løsninger, men møtte hele tiden på problemer. Det kunne være alt fra manuell håndtering av papirer til feil på varemottaket. Fellesnevneren var tungvinte logistikkprosesser som spiste av arbeidstiden.

– Hvis jeg skal gjøre en ting, vil jeg gjøre det mest mulig automatisert, og med minst mulig punching. Når jeg er ferdig med én ting, vil jeg gå videre. I de gamle systemene måtte jeg hele tiden gå tilbake, flytte, legge inn og punche.

Kalenderidis ville få ting til å skje på en annen måte: mer oversikt og overblikk over vareflyt, innkjøp og andre prosesser som hører til logistikken.

 

– Jeg forsto at Visma går all-in på automatisering. Det var det som fanget meg helt.

 

Visma.net var et tema – men var systemet godt nok utviklet?

Kalenderidis hadde hørt om Visma.net, og tok kontakt med Visma-partneren Columbi for å grave mer i funksjonaliteten. Her så han hvor tungt Visma satset på løsningen – og skimtet konturene av et enormt mulighetsbilde.

– Jeg forsto at Visma går all-in på automatisering. Det var det som fanget meg helt. Alle stegene i logistikkprosessen kan jo automatiseres, og knyttes sammen med bokføringen. Jeg tenkte at dette toget må jeg bare hoppe på med en gang.

Selv om han så noen begrensninger, så han også potensialet. Han forsto hva Visma tenkte, og skjønte at «det kommer til å bli stort».

– Skjermbildene jeg ble vist var så enkle. Intuitivt, og alt hang sammen med alt. Wow, tenkte jeg, dette kommer bare til å bli bedre og bedre.

Visma.net for grossist og varehandel

dashboard

 
atom.svg

– Et åpent API? Da var det ingen vei tilbake

Når du skal integrere noe med en eldre løsning, trenger du ekstremt mye tilpasninger. Selv om systemet oppdateres, må du likevel bygge den funksjonaliteten du trenger, forklarer Kalenderidis.

– Du får et sår, så må du plastre, så blir det sår igjen, og du må plastre. Jeg vil ikke ha det sånn! Jeg vil at systemet jobber for meg, ikke at det er jeg som jobber for systemet.

– Så da jeg skjønte at Visma.net har et åpent API, var det ingen vei tilbake.

 

Dette heart.svg han aller mest med Visma.net

At løsningen er automatisert

– Automatiseringen er den største gleden av dem alle. Alt flyter fra innkjøp og varemottak til fakturering og bokføring. Alt går automatisk og det eneste vi gjør er å kontrollere at alt er som det skal.

Å kjøre lønn kjapt og trygt

– Det er veldig mye optimalisering i lønn også. Vi trykker bare «neste, neste, neste», og så er lønnskjøringen ferdig. Det er digg at den er i sky; jeg kan logge meg inn hvor som helst, enten på desktop eller mobilen. Vi har både fast og variabel lønn, i tillegg til ekstratid, overtid og innleide timer. Visma.net dekker alt dette.

«Jeg er rett og slett happy»

– Hvem har lyst til å jobbe som en robot hver dag? Programvaren utvikles hele tiden, til og med ting jeg ikke har tenkt på selv. Jeg får energi og vil bare jobbe mer, finne ut av mer! Det er ikke lenger noe «nå må jeg gå inn og punche ditt og datt». Jeg går på jobb og er rett og slett happy!

 
 

– Appen er så enkel og brukervennlig at kundene kan bestille på bare et par tastetrykk.

Kundenes bestillinger går rett inn i systemet

Nå som de har kontroll på logistikken og varemottaket, har Foodpartner også supplert med en egen kunde-app. Nå ruller bestillingene automatisk inn som salgsordre i systemet.

– Igjen et pluss i boka for et åpent API! Det var lett å koble appen sammen med Visma.net. Det eneste vi gjør er å ta et overblikk på bestillingene. Ingenting manuelt. Vi bruker heller tiden på kundene våre – fordi systemet tillater det. Jeg vet at andre grossister har lignende løsninger, men ikke alle får bestillingene rett inn som salgsordre.

Og hva synes kundene?

– Appen er så enkel og brukervennlig at kundene kan bestille på bare et par tastetrykk. Takket være AI og algoritmer, regner den også ut hvor mye de trenger. Hver gang de legger til et produkt, husker den det, og beregner for dem. De eneste manuelle bestillingene vi får nå, er fra de eldre som helst ringer inn på telefon.

– Det er effektivisering i store bokstaver. Og en forutsetning for at dette funker, er at vi har et system som takler det. Det er rett og slett vinn-vinn på alle kanter!

Varehus Foto: Trygve Sørli / WeMade-->

 
 

dashboard

Kan vokse med 20 prosent i året

Foodpartner-gründeren anslår at andre grossister på deres størrelse trenger flere i administrasjonen for å ta seg av manuelle oppgaver. Selv jobber de nå så produktivt at bedriften hans nøyer seg med 2–3 ressurser.

– Det er kun fordi jeg har et system som backer meg og tillater meg å ekspandere. Med Visma.net kan vi vokse med 20 prosent i året.

– Under pandemien har jeg ikke trengt å dra til lageret, eller å være nærkontakt med kollegaene mine. Det samme ser vi i produksjonen. Vi stoler på at systemet holder de ulike rollene oppdatert, uten at vi må skrike inn til hverandre. Det er mange småting som gjør at systemet i sin helhet blir en suksess.

Visma.net for grossist og varehandel

– Jeg har vært innom dem tidligere og sagt at Visma.net er fremtiden, og lurt på hva de egentlig holder på med.

 

Finnes det ikke i dag, så kommer det i morgen

Kalenderidis er fornøyd med at programvaren får oppdateringer hver uke, uten at han trenger å gjøre noe, og uten nedetid.

– Jeg er veldig imponert over Visma.net. Hver gang jeg snakker om å utvikle noe nytt med Visma-partneren vår Columbi, sier de «du er jo alltid happy». Og selv om ikke alt kan fikse og utvikles med én gang, så har er jeg happy. Det er fordi jeg har de beste i ryggen. Med Visma er det sånn: finnes det ikke i dag, så kommer det i morgen.

Helt til sist drar han frem et eksempel fra nabovirksomheten deres i Moss, en importørbedrift.

– Jeg har vært innom dem tidligere og sagt at Visma.net er fremtiden, og lurt på hva de egentlig holder på med. «Jaja, men det er vanskelig når vi har bygd opp det systemet vi har», har svaret vært da.

Men entusiasmen til Sokrates Kalenderidis må ha smittet over.

– Ja, for en måned siden ringte de og lurte på om vi kanskje kunne vise dem hvordan vi jobber i Visma.net? Det var gøy. Jeg håper de også kommer seg på riktig side snart. Visma.net gjør hverdagen enklere for både personalet og kundene. Hva er det som holder dem tilbake?

Klikk deg gjennom demo av løsningen

Portrett Foto: Trygve Sørli / WeMade

 
 

Flere sukesshistorier

Ta kontakt

Lurer du på noe, eller ønsker du en demo av løsningen? Kontakt oss gjerne.

Kontakt

form-btn1-mobile.svg

Jeg vil vite mer

Support

form-btn2-mobile.svg

Jeg trenger support

form-btnX.svg
form-btnX.svg

Visma Support

Ta kontakt med din partner. Vårt forhandlernettverk gir din bedrift tilgang til lokal rådgiving, oppfølging og supporttjenester.