

Vi spoler tilbake til 2010: En ny matleverandør ser dagens lys. Sokrates Kalderidis ville ikke bare kaste seg inn i grossisthandelen, han ville bli best. Etter mange år i restaurant- og matbransjen, forsto Foodpartner-gründeren én ting: Han måtte effektivisere hver eneste lille økonomi- og logistikkprosess.
– Det hjelper ikke med masse erfaring med mat og produkter, hvis ikke du vet hvordan produktet skal fraktes fra A til B. Jeg gjorde markedsanalyser, snakket med folk og leste mye for å lære meg hvordan jeg skulle klare å gjøre dette bedre enn noen andre. Jeg skjønte at forutsetningen var å ha et godt system i bunn.
Og best i klassen, det kan man kanskje si at han ble. Dette er historien om grossisten som ingen kunne målbinde. Hva gjør ham så svimlende begeistret for Visma.net?
– Jeg forsto at Visma går all-in på automatisering. Det var det som fanget meg helt.
– Visma går all-in på automatisering
Kalenderidis hadde hørt om Visma.net, og tok kontakt med Visma-partneren Columbi for å grave mer i funksjonaliteten. Her så han hvor tungt Visma satset på løsningen – og skimtet konturene av et enormt mulighetsbilde.
– Jeg forsto at Visma går all-in på automatisering. Det var det som fanget meg helt. Alle stegene i logistikkprosessen kan jo automatiseres, og knyttes sammen med bokføringen. Jeg tenkte at dette toget må jeg bare hoppe på med en gang.
Selv om han så noen begrensninger, så han også potensialet. Han forsto hva Visma tenkte, og skjønte at «det kommer til å bli stort».
– Skjermbildene jeg ble vist var så enkle. Intuitivt, og alt hang sammen med alt. Wow, tenkte jeg, dette kommer bare til å bli bedre og bedre.
Visste verdien med et åpent API
Når du skal integrere noe med en eldre løsning, trenger du ekstremt mye tilpasninger. Selv om systemet oppdateres, må du likevel bygge den funksjonaliteten du trenger, forklarer Kalenderidis.
– Du får et sår, så må du plastre, så blir det sår igjen, og du må plastre. Jeg vil ikke ha det sånn! Jeg vil at systemet jobber for meg, ikke at det er jeg som jobber for systemet.
– Så da jeg skjønte at Visma.net har et åpent API, var det ingen vei tilbake.
Dette
han aller mest med Visma.net
At løsningen er automatisert
– Automatiseringen er den største gleden av dem alle. Alt flyter fra innkjøp og varemottak til fakturering og bokføring. Alt går automatisk og det eneste vi gjør er å kontrollere at alt er som det skal.
Å kjøre lønn kjapt og trygt
– Det er veldig mye optimalisering i lønn også. Vi trykker bare «neste, neste, neste», og så er lønnskjøringen ferdig. Det er digg at den er i sky; jeg kan logge meg inn hvor som helst, enten på desktop eller mobilen. Vi har både fast og variabel lønn, i tillegg til ekstratid, overtid og innleide timer. Visma.net dekker alt dette.
«Jeg er rett og slett happy»
– Hvem har lyst til å jobbe som en robot hver dag? Programvaren utvikles hele tiden, til og med ting jeg ikke har tenkt på selv. Jeg får energi og vil bare jobbe mer, finne ut av mer! Det er ikke lenger noe «nå må jeg gå inn og punche ditt og datt». Jeg går på jobb og er rett og slett happy!
Gikk fra 20 til 1 prosent feilplukk på lageret
I det gamle systemet, selv da de brukte håndterminaler, var feilmarginen ofte på mellom 15–20 prosent i uken. Mye av tiden måtte de derfor naturligvis bruke på å finne ut av hvor feilene lå.
– Før hadde vi feil på lagersaldoen hele tiden. Vi endte alltid opp med å måtte ta ut en lagerkorreksjon og oppdatere manuelt deretter. Det forstyrret meg! Jeg tenkte at dette funker dårlig.
Nå ser det imidlertid annerledes ut. Med håndterminaler fra BX Software, som snakker direkte med Visma.net, er de sikret alltid å plukke fra rett parti.
– Nå er vi nede i en feilplukk på 1 prosent. Vi ser den samme enorme forskjellen på varemottaket. Det er en stor lettelse for alle sammen. Nå stemmer saldoen, og det er nøyaktighet i både mottak og plukk. Det er en stor trygghet!
Slik ser løsningen til Foodpartner ut
> Økonomi, logistikk og lønn i Visma.net
> Håndterminaler fra BX Software
> Kunde-app for bestilling fra Cerve
– Appen er så enkel og brukervennlig at kundene kan bestille på bare et par tastetrykk.
– Det er effektivisering i store bokstaver!
Nå som de har kontroll på logistikken og varemottaket, har Foodpartner også supplert med en egen kunde-app. Nå ruller bestillingene automatisk inn som salgsordre i systemet.
– Igjen et pluss i boka for et åpent API! Det var lett å koble appen sammen med Visma.net. Det eneste vi gjør er å ta et overblikk på bestillingene. Ingenting manuelt. Vi bruker heller tiden på kundene våre – fordi systemet tillater det. Jeg vet at andre grossister har lignende løsninger, men ikke alle får bestillingene rett inn som salgsordre.
Og hva synes kundene?
– Appen er så enkel og brukervennlig at kundene kan bestille på bare et par tastetrykk. Takket være AI og algoritmer, regner den også ut hvor mye de trenger. Hver gang de legger til et produkt, husker den det, og beregner for dem. De eneste manuelle bestillingene vi får nå, er fra de eldre som helst ringer inn på telefon.
– Det er effektivisering i store bokstaver. Og en forutsetning for at dette funker, er at vi har et system som takler det. Det er rett og slett vinn-vinn på alle kanter!
– Jeg har vært innom dem tidligere og sagt at Visma.net er fremtiden, og lurt på hva de egentlig holder på med.
Foto: Trygve Sørli / WeMade
Flere sukesshistorier
Optimaliserte lager- og logistikkprosessene med skybasert økonomisystem
Rig Supply levde godt med Mamut frem til lønnsmodulen forsvant. De ønsket ikke å forholde seg til flere ulike systemer, og gikk derfor over til Visma.net-suiten. Nå har de økonomi, logistikk og lønn på ett sted.
Business NXT er et kraftig ERP-system i skyen for større bedrifter
Smidig overgang fra Visma Business til Business NXT – ditt neste skybaserte økonomisystem.
Trygg overgang til skyen med Visma.net ERP
Visma.net ERP er et fremtidsrettet skybasert ERP-system. Ønsker du en trygg overgang til skyen?
Visma Support
Ta kontakt med din partner. Vårt forhandlernettverk gir din bedrift tilgang til lokal rådgiving, oppfølging og supporttjenester.
Trykk her om du heller vil snakke med en salgskonsulent