Extra Leker valgte Visma.net ERP

– Skal hjelpe oss med å lage en sømløs kundereise mellom butikk og nettbutikk

Extra Leker ville investere i en ny plattform for e-handel. Ganske fort ble det tydelig at ikke bare huset, men også grunnmuren måtte rives. Nå er de på vei inn i en ny, digital hverdag med ERP- og logistikksystemet Visma.net ERP som grunnmuren i alt de gjør.

– Etter at jeg startet i januar 2020, var vi enige om veien videre. Vi skulle bli mer digitale. Ny nettbutikk, blant annet. Men med ny nettbutikk, så vi at den gamle riggen ikke la til rette for at vi kunne bygge videre på toppen. Det var dette som trigget oss til å investere i et nytt ERP-system.

Det forteller markedssjef Daniel Lilleskog i Extra Leker. Med rigide systemer som ikke la til rette for samhandling, hadde de mange irritasjonsmomenter på ukentlig basis.

– Det var kjipt å ha et usikkert system. Den nye riggen vår skal hjelpe oss med å lage bedre kundereiser – uavhengig av om kundene handler på nettet eller i butikkene.

Visma.net for grossist og varehandel
Daniel Lilleskog

Vi har snakket med Daniel Lilleskog!

«Hei! Jeg er markedssjef i Extra Leker. Her er jeg også prosjektleder for ny software vi implementerer med leverandørene våre. Et av målene mine er å bygge en bro mellom det digitale og det fysiske, for å gi kundene en sømløs kjøpsopplevelse, uavhengig av hvordan de liker å handle. Gode kundereiser på nett gir bedre opplevelser i butikk!»

Disse systemene bruker Extra Leker

> Visma.net ERP for økonomi og regnskap, lager og logistikk

> Nettbutikk fra Magento 2 PIM fra PIMCORE

> Kassesystem fra Extenda Rapportering i PowerBI

Sirkel1

Om Extra Leker AS

> Norsk leketøyskjede fra 1988 – i dag en av Norges desidert største på leketøy

> Omsatte for 850 MNOK i 2020

> 28 butikker i Norge og 3 i Sverige (som alle vil bruke Visma.net ERP)

«Vi vet at vi er best i butikk. Men selv om kundene handler fysisk, er vi helt avhengig av at alle de digitale komponentene våre samhandler og gjør butikkdriften til en lek.»

Smertepunktene til Extra Leker

– Veldig mye manuelt arbeid. Vi har mye variasjon av klientenes oppbygning og hvordan du gjør de samme oppgavene på forskjellige steder.

– Det er til tider litt utfordrende å ha utenlandske software-leverandører. Veien til god kommunikasjon blir lengre – og terskelen for å fikse småting blir høyere.

– Vi har begrensninger på hva vi kan gjøre. Det er for eksempel vanskelig å hente ut gode salgstall og vi mangler et system for mottak i butikk.

– Vi har ikke lagerstatus i butikkene våre, med mindre vi gjør manuelle tellinger. Det gir ekstraarbeid ved innkjøp, og prosessene tar generelt mye tid.

Se video av Joakim i Visma som forklarer:

Logistikken i Visma.net ERP
Barnelek
dashboard

Hvorfor falt valget på Visma.net?

– Vi var på utkikk etter en Visma-leverandør, fordi flere på økonomi hadde positiv erfaring med å jobbe i Visma Business.

Lilleskog forteller at det var takket være et via-via-bekjentskap til Visma-leverandøren Dataplan i Stavanger, at de kom i kontakt med rådgiver Anton Solberg. Han anbefalte Visma.net ERP.

– Vi kjente til flere som hadde hatt gode prosjekter med Dataplan, og ingen hadde noe negativt å komme med. Det er faktisk relativt sjelden. Kompetansen og merkevaren deres var bra, og når vi i tillegg hadde et vellykket forprosjekt og fikk god oppfølging, var det done deal.

I tillegg hadde Extra Leker vært Visma-kunder i 5 år, gjennom lønnssystemet Huldt & Lillevik.

– Vi er veldig begeistret for at Visma.net ERP er et «out of the box»-system. Det er allerede tilpasset det nordiske markedet, og vi trenger ikke å gjøre hundre-og-femti-elleve tilpasninger for å få det til å fungere. Alle integrasjoner mot bank, elektronisk faktura og rapportering til myndighetene er på plass.

Logistikkmodulen i Visma.net ERP

«Visma.net skal hjelpe oss med å lage en sømløs kundereise mellom butikk og nettbutikk. Vi vet jo, både av erfaring og data, at de fleste som handler i butikken først er innom nettbutikken.»

5 kjappe med Extra Leker

1. Har det vært viktig å velge en norsk systemleverandør?

– Ja, det vil jeg si. Det har tidvis vært vanskelig å ha en utenlandsk aktør, både for forståelsen for systemet, men også for kontaktpunktene. Jeg er veldig glad for å ha en lokal aktør som Dataplan. Det er lett å sette opp et ekstra møte, og hvis Anton ikke svarer på mail, er det jo bare å dukke opp på døren… :-)

2. Hvilke forventninger har du til onboardingen og reisen fremover?

– Det kommer nok til å bli tyngre enn vi forventer. Men jeg tror hverdagen vår blir mer smooth enn hvordan vi jobber i dag. Eller altså, det må det bli!

3. Hvis vi ser ett, to, fem år frem i tid – hvordan ser Extra Leker ut?

– Visma.net skal hjelpe oss med å lage en sømløs kundereise mellom butikken og nettbutikken. Vi vet jo, både av erfaring og data, at de fleste som handler i butikken er innom nettbutikken tidligere i kundereisen. Kundene skal ha en enkel opplevelse hos oss, og handle på sine egne premisser – enten det er netthandel, klikk og hent eller fysisk shopping. Det skal også være mulig å

handle i butikk, og få tilsendt det vi eventuelt mangler fra nettlageret eller hovedlageret, rett hjem.

– Vi vet at vi er best i butikk. Men selv om kundene handler fysisk, er vi helt avhengig av at alle de digitale komponentene våre samhandler og gjør butikkdriften til en lek.

family.jpg
c-spoler-tilbake.svg

4. Leverandørene deres, kommer de til å merke forskjell?

– De merker nok forskjell hvis vi kjøper inn mer! Hehe! De største har sikkert en interesse av å se på noen av tallene underveis, så mer tilgjengelig tall vil nok være positivt for dem også.

5. Hva forventer dere at blir de største gevinstene med Visma.net?

– Å forenkle og automatisere alle prosessene våre, slik at vi slipper punching, dobbeltarbeid og frustrasjon, blir en stor gevinst. Den største gevinsten vil likevel være at kundene våre får en enda bedre kjøpsopplevelse når de handler hos Extra Leker.

«Vi er veldig begeistret for at Visma.net ERP er et «out of the box»-system. Det er allerede tilpasset det nordiske markedet, og vi trenger ikke å gjøre hundre-og-femti-elleve tilpasninger for å få det til å fungere.»

Ta kontakt

Lurer du på noe, eller ønsker du en demo av løsningen? Kontakt oss gjerne.

64_service.svg

Jeg vil vite mer

64_support.svg

Jeg trenger support

Visma Support

Ta kontakt med din partner. Vårt forhandlernettverk gir din bedrift tilgang til lokal rådgiving, oppfølging og supporttjenester.