Boss Europe valgte Visma.net ERP

– Skal vi bli best på logistikk, må vi ha en løsning som fanger opp avvik


Bli kjent med Boss Europe – importselskapet som flyttet inn i nye lokaler og firedoblet lagerkapasiteten. Med over 3000 vareartikler, er det en forutsenting å ha orden i rekkene. Får de det med Visma.net?

Hei, Helge! Vi er veldig glad for at dere valgte Visma.net som programvareleverandør når dere skulle flytte logistikken til skyen. Du er CEO i Boss Europe. Kan du fortelle hvordan det gikk til?

– Jeg kontaktet Visma og de satte opp et møte med oss og Abacus IT (som er de som leverer Visma.net). Det gjorde meg trygg på at vi ikke bare hadde en forhandler, men også Visma i ryggen. I møtet traff kjemien med Kristoffer Faller i Abacus IT. Kristoffer traff på alle punktene vi så etter.

Han forsto utfordringene våre, var ærlig og enkel å prate med og kom raskt tilbake med tilbakemeldinger. Vi følte oss ivaretatt av både Abacus IT som samarbeidspartner, og Visma.net som leverandør.

 

Om Boss Europe

  • Agentur og engroshandel
  • Importør til rengjøringsbransjen i Norge
  • 12 fulltidsansatte på kontoret i Vestby
  • Omsatte for 45 MNOK i 2019

Levert av Abacus IT

Tusen takk til Abacus IT, en av våre mange leveransepartnere. De har levert og implementert Visma.net ERP til Boss Europe.

Det er veldig bra å høre! Men hvorfor hadde dere behov for nytt system i utgangspunktet?

– Vi leverer over 90.000 varenummer til bedrifter over hele Norge, og er selvfølgelig prisgitt at kunden har en god opplevelse fra de bestiller til de mottar varen. Mye kan skje mellom disse punktene, og da er det viktig at vi evner å fange opp og informere kunden. Det samme gjelder etter varen er mottatt; vi må kunne følge opp kunden.

 

Han forsto utfordringene våre, var ærlig og enkel å prate med og kom raskt tilbake med tilbakemeldinger

 

– Skal vi bli best på logistikk, må vi ha en løsning som fanger opp avvik. Det gamle systemet bestod av mye unødvendig manuelt arbeid. Vi fikk ikke ut de rapportene vi ønsket og lagerverdien var unøyaktig. Selgerne våre, som er mye ute på oppdrag, har også behov for å jobbe i en nettbasert plattform. Summen av dette gjorde valget ganske enkelt.

God kjemi er viktig ja, ikke bare for dere som importerer kjemikalier. Nå har dere jobbet i Visma.net et drøyt halvår, hvordan er opplevelsen så langt?

– Overgangen til Visma.net har vært tilnærmet smertefri! Det er en veldig fleksibel plattform med gode muligheter for å bygge på og utvide ved behov.

Til å være en såpass stor implementering, har det vært færre utfordringer enn hva vi hadde forventet oss. Nå jobber vi med løsningen slik det «kom i boksen». Neste steg er å tilpasse og automatisere, slik at det blir skreddersydd for oss.

 

Da dere hadde en prat med Abacus IT rett før sommerferien 2020, sa du at du gledet deg til å få inn mer data i det nye systemet. Er det automatisering for alle penga nå?

– Ja, automatiseringen er spennende. I dashboardet får vi enkelt opp lagerstatus og restordrelister, så kundene vet når varene kommer. Etterhvert som vi får inn mer historikk i Visma.net, blir det enklere å hente ut informasjon, for eksempel om prisstrukturer og hvilke produkter vi tror vi trenger.

 
 

Overgangen til Visma.net har vært tilnærmet smertefri! Det er en veldig fleksibel plattform med gode muligheter for å bygge på og utvide ved behov.

 

– Vi har også noen kunder med fraktavtaler, og får stadig matet systemet med mer data. Vi legger inn rater, og så kommer fraktavtalene automatisk opp på kundenivå. Der eliminerer vi en mulig feilkilde!

website-mac.jpg

Dette høres jo veldig lovende ut! Enklere for dere, men også bedre kundebehandling, vel?

– Ja, det er klart! Jo mer vi får automatisert, desto bedre kan vi ta vare på kundene våre. Med de manuelle transaksjonene vi hadde før, fantes det alltid en mulighet for å tast eller gjøre noe feil. Det slipper vi når Visma.net «jobber for oss».

Har du en favorittfunksjon i løsningen?

– At det er enkelt å rapportere og analysere er en forutsetning for oss. Som alle andre, har også vi en målsetting om å bli større. Derfor liker jeg at vi kan ta ut alle rapporter til Excel. Det gjør det enkelt å analysere salgslønnsomheten og andre nøkkeltall. I tillegg liker jeg at man kan søke opp («inneholder», «starter med», «inkluderer ikke» og så videre) på omtrent samme måte som jeg gjør i Excel.

Helt til slutt: Hva er rådet ditt til bedriftsledere som står i gapet mellom å jobbe på gamlemåten og fornye seg?

– Alt handler om å finne en balansegang mellom det trygge og det ukjente. I det trygge ligger forutsigbarheten, grunnmuren og strukturen, men det er i det ukjente man finner finessene og mulighetene til å være annerledes enn konkurrentene. Det her vi kan finne løsningen som gjør at vi kan bli en foretrukken leverandør.

– Ved å gå over til Visma.net får man begge deler. Det er trygt og forutsigbart fordi VIsma har kompetanse og mange års erfaring. Samtidig kan systemet tilpasses, slik at bedriften kan automatisere prosesser og rette oppmerksomheten mot kjernen av virksomheten.

 

Ta kontakt

Lurer du på noe, eller ønsker du en demo av løsningen? Kontakt oss gjerne.

64_service.svg

Jeg vil vite mer

64_support.svg

Jeg trenger support

Vi trenger ditt samtykke.

Visma Support

Ta kontakt med din partner. Vårt forhandlernettverk gir din bedrift tilgang til lokal rådgiving, oppfølging og supporttjenester.

Vi trenger ditt samtykke.