

Jørgen Olav Amundsen trengte en klokke. Han lagde den like greit selv. 15 år senere er bezel og fjærhus byttet ut med anorakk og nikkers, samtidig som tidsbruk fortsetter å være et stort tema. Med komplekse behov innen varehandel – et marked som utvikler seg i rekordfart – er Amundsen Sports avhengig av å ligge foran i løypa.
– Vi kunne aldri satset så hardt på e-handel uten et solid system i bunn.
Det var da han studerte industridesign at Jørgen Olav Amundsen produserte en eksklusiv klokke. Den var myntet på familiehistorien, ble populær og solgte ut fort. For ja, han er i familie med Roald Amundsen. Klokkesuksessen var et faktum etter få år; Amundsen solgte seg inn i et sveitsisk klokkeselskap og tok med driften til Geneve.
Kanskje var det de sveitsiske alpene som fikk tankene til å vandre, for klokkeeventyret skulle ende her. Etter noen år trakk han seg ut for å starte Amundsen Sports. Snart var også barndomsvennen Erik Friis med, og sammen lagde de «verdens første tekniske nikkers».
– Vi forundret oss over hvorfor nikkers hadde forsvunnet fra markedet. Hvorfor brukte folk det i gamle dager? Det var ikke fordi de ikke klarte å lage bukse, men fordi nikkers hadde en del fordeler som bukser ikke har.
Amundsen Sport
Med den ene foten plantet i norsk polarhistorie og den andre i innovasjon og produktutvikling, har Amundsen Sport skapt seg et navn som en kompromissløs klesleverandør for de som synes livet er best ute.
- Produsent av nikkers, anorakker, gensere mm.
- Stiftet i 2010
- 7 ansatte
- 46 millioner i omsetning
- Myntet på familiehistorien om Roald Amundsen
Levert av CloudConnection
Tusen takk til CloudConnection en av våre mange leveransepartnere. De har levert og implementert Visma.net ERP til Amundsen Sports.
Høy kvalitet som forretningsmodell
Amundsen og Friis vendte snuten mot Antarktis. For hvor ellers skulle de vel ha testet en kolleksjon, enn i Roald Amundsens fotspor? De konkluderte med at nikkers er mye mer tilpasningsdyktig enn en bukse.
– All våt skitt er jo på den nederste delen av benet, så da er det bare å ta av gamasjene når du kommer inn på hytta. Du slipper å ta av deg til undertøy eller skifte til et helt nytt antrekk. Det er en av de grunnleggende tingene vi er opptatt av, at klærne skal være allsidig.
– Hvis du kjøper en anorakk fra oss, og du kan bruke den i båt, på sommeren, i skisporet, slalåmbakken, på jakt om høsten – hvis den i tillegg har et tidløst design så du ikke føler deg dust i den fem år senere, så skal du i prinsippet kunne ha den lenge. Jeg tror det er den eneste veien videre: kvalitet. Det er det den yngre kundegruppen er opptatt av.
– I neste 3-årsplan skal 33 % av omsetningen vår gå gjennom e-handel. Det er først da du blir klar over hvor viktige systemene dine er!
Automatisering av prosesser
De første fire årene handlet om å bygge distribusjon. Siden har pilene pekt oppover. I 2019 ligger omsetningen på 46 millioner – det er en god økning fra 2 millioner i 2012. Snart skal Amundsen Sports omsette for 100 millioner.
Derfor gikk de for et logistikksystem i skyen.
De er utålmodige etter å automatisere prosesser. Nå står returordningen for tur, altså de klærne kundene av en eller annen grunn sender tilbake. I den løsningen fyller kunden ut et skjema på nettet, og sender varen i posten. Da ligger returen allerede på vent i systemet, og det er bare å hente den opp i systemet og godkjenne. Integrasjonen mot nettbutikken WooCommerce gjør at kunden automatisk får pengene sine tilbake.
– Det er enklere for kunden, men også for oss. Vi slipper å plotte inn noe som helst. Kunden har jo egentlig gjort jobben selv.
Egendefinerte rapporter med sanntidsdata
Å finne riktig Visma-partner, har vist seg å gi nytteverdi. Amundsen Sports trengte et komplekst oppsett. Cloud Connection på sin side ønsket å bygge kompetanse innen e-handel og logistikk. Sammen har de testet, feilet, utviklet og løst utfordringer.
Nå går systemet av seg selv og bokfører automatisk – en forutsetning med så mange transaksjoner per dag. I tillegg til å slippe å plotte data manuelt, har de også full kontroll på de ulike varelagrene.
– Før gjorde vi dette i Excel. Nå har vi egendefinerte rapporter som måler utviklingen. Jeg går inn hver dag og ser på salg, marginer og produktnivå. Det er helt avgjørende å kunne måle uke for uke at vi er i takt med budsjett. Spesielt når vi skal omsette for 25 % av hele året de to siste månedene før jul.
Bli kjent med logistikkfunksjonaliteten i Visma.net
De færreste av oss tenker kanskje over hvor mange operasjoner som må til, fra du bekrefter kjøpet til varen er i hendene dine. Etter at en kunde har bestilt seg nye klær, sendes ordren automatisk fra nettbutikken over til Visma-systemet.
– Der kommer den rett inn i logistikk- og regnskapssystemet vårt, før den legger seg til leveranse, som igjen plukkes opp av nærmeste lager. Når de har pakket, sendt og registrert ordren, rapporterer og fakturerer systemet tilbake til oss. Samtidig får e-handelssystemet beskjed om at ordren er komplett, og gir beskjed til kunden om at pakken er på vei.


Flere sukesshistorier
Kunne effektivisere alle prosessene med Visma sitt logistikksystem
Foodpartner hadde i flere år lett etter et system som kunne automatisere alle stegene i logistikkprosessen. Slik oppfylte Visma.net drømmen.
Business NXT er et kraftig ERP-system i skyen for større bedrifter
Smidig overgang fra Visma Business til Business NXT – ditt neste skybaserte økonomisystem.
Optimaliserte lager- og logistikkprosessene med skybasert økonomisystem
Rig Supply levde godt med Mamut frem til lønnsmodulen forsvant. De ønsket ikke å forholde seg til flere ulike systemer, og gikk derfor over til Visma.net-suiten. Nå har de økonomi, logistikk og lønn på ett sted.
Visma Support
Ta kontakt med din partner. Vårt forhandlernettverk gir din bedrift tilgang til lokal rådgiving, oppfølging og supporttjenester.
Trykk her om du heller vil snakke med en salgskonsulent