Hva er personalkostnad?

Personalkostnad eller ansattkostnad er kostnadene en bedrift har i forbindelse med sine ansatte, som lønn, arbeidsgiveravgift og forsikringer. I tillegg kommer det gjerne ansettelseskostnader i forbindelse med annonsering, rekrutteringsbyrå etc.

Direkte personalkostnader

Direkte personalkostnader gjelder hovedsakelig lønn til de ansatte. Lønnen utbetales vanligvis hver måned og består som regel av en grunnlønn pluss eventuelle tillegg.

Indirekte personalkostnader

De indirekte personalkostnadene handler om det det koster å ha en person ansatt. Disse ordningene med personalkostnader er som regel regulert gjennom offentlig lovgivning.

Se eksempler på indirekte personalkostnader, og se hvor mye en ansatt egentlig koster.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Alt om lønn 2024 – en lønnsguide for bedriftseiere

Lønn er en sentral del av forholdet mellom arbeidsgiver og ansatte, og påvirker både bedriftens økonomi og hvor fornøyd hver enkelt arbeidstaker er. I tillegg følger ansvar og administrasjon med…

Les mer

Pensjon for bedrifter – dette må du vite om OTP og lovpålagt pensjon

Stort sett alle bedrifter med minst én ansatt i tillegg til bedriftseieren, er pålagt å etablere en pensjonsordning. Dette gjelder også selskap som ikke er skattepliktige. Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) er…

Les mer

Hva er økonomistyring og hvorfor er det viktig?

Økonomistyring er et verktøy for å få kontroll. Det gjør det til en viktig aktivitet for alle slags selskaper. Enkelt sagt handler det om å planlegge, organisere og kontrollere det…

Les mer