Personalkostnad eller ansattkostnad er kostnadene en bedrift har i forbindelse med sine ansatte, som lønn, arbeidsgiveravgift og forsikringer. I tillegg kommer det gjerne ansettelseskostnader i forbindelse med annonsering, rekrutteringsbyrå etc.
Direkte personalkostnader gjelder hovedsakelig lønn til de ansatte. Lønnen utbetales vanligvis hver måned og består som regel av en grunnlønn pluss eventuelle tillegg.
De indirekte personalkostnadene handler om det det koster å ha en person ansatt. Disse ordningene med personalkostnader er som regel regulert gjennom offentlig lovgivning.
Se eksempler på indirekte personalkostnader, og se hvor mye en ansatt egentlig koster.
Lønn er en sentral del av forholdet mellom arbeidsgiver og ansatte, og påvirker både bedriftens økonomi og hvor fornøyd hver enkelt arbeidstaker er. I tillegg følger ansvar og administrasjon med…
Stort sett alle bedrifter med minst én ansatt i tillegg til bedriftseieren, er pålagt å etablere en pensjonsordning. Dette gjelder også selskap som ikke er skattepliktige. Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) er…
Økonomistyring er et verktøy for å få kontroll. Det gjør det til en viktig aktivitet for alle slags selskaper. Enkelt sagt handler det om å planlegge, organisere og kontrollere det…
Å prøve Tripletex er helt gratis og uforpliktende. Kontoen krever ikke betalingsdetaljer og utløper automatisk etter prøveperioden på 14 dager dersom du ikke ønsker å fortsette.
Hei 👋 Lurer du på noe? Send meg en melding!