Hva er lønnskostnad?

Lønnskostnader er virksomhetens utgifter til de ansatte, og kan være både direkte og indirekte. Lønnskostnader er altså det en virksomhet betaler sine ansatte for deres arbeidsinnsats. Man kan også bruke begrepet personalkostnad istedenfor lønnskostnad.

Tripletex sitt lønnssystem håndterer alle tidkrevende og manuelle oppgaver for deg – og hjelper deg med å sette lønnskjøringen på autopilot.

Direkte og indirekte lønnskostnader

Lønnskostnader innebærer ikke bare vanlig lønnsutbetaling, som gjerne kalles direkte lønn. Virksomheten må også forberede seg på å betale for de indirekte lønnskostnadene.

Eksempler på sistnevnte kan være sykepenger og feriepenger til sitt personale, samt arbeidsgiveravgift på opptil 14,1 % til staten. Velferdsgoder som lunsjkostnader og lignende inkluderes også i virksomhetens indirekte lønnskostnader.

I guiden Alt om lønn får du tips til hvordan du håndterer lønn, lønnsoppgjør og hvordan du får utbetalingen til å gå så smidig som mulig.

 

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Pensjon for bedrifter – dette må du vite om OTP og lovpålagt pensjon

Stort sett alle bedrifter med minst én ansatt i tillegg til bedriftseieren, er pålagt å etablere en pensjonsordning. Dette gjelder også selskap som ikke er skattepliktige. Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) er…

Les mer

Permittering – regler og plikter for arbeidsgivere

Permittering kan være nødvendig for bedrifter som opplever økonomiske utfordringer, siden det gir en mulighet til å redusere lønnskostnader uten å avslutte ansettelsesforholdet. Når ansatte blir permittert, er de fortsatt…

Les mer

Suksess med kortreist mat og ekstern regnskapsfører

Fulgte gründerdrømmen – Jeg har alltid hatt lyst til å drive for meg selv. Kokken Kristoffer Pedersen driver Sjøhuset og Bønder i byen sammen med Tom Helge Djuphagen. Det sier…

Les mer