Regnskapsordbok

Finn svar på regnskap- og bokføringsbegreper

  • Alfabet
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • W
  • X
  • Y
  • Z

Kundefordringer - Hva er en kundefordringer?

Kundefordringer er virksomhetens pengekrav i forbindelse med salg av varer og tjenester, det vil si det som kunden skylder deg.

Med autokontering i Visma eAccoutning hjelper vi deg med å automatisere regnskapet, slik at du raskt og enkelt kan føre et korrekt regnskap.  
Prøv gratis i 14 dager.

Når det sendes ut en faktura fra virksomheten på et salg eller en tjeneste til en kunde, har virksomheten penger til gode. Dette tilgodebeløpet kalles kundefordringer.

Vurdering av kundefordringenes størrelse

Kundefordringene skal vurderes til det laveste av virkelig verdi og anskaffelseskost. Det vil si at når man vurderer kundefordringenes størrelse, skal det foretas avsetning til eventuelle tap på fordringer. Et eksempel på tap på fordring er en kunde som har gått konkurs, og som derfor ikke er i stand til å betale deler av eller hele beløpet.

Kundefordringer i regnskapet

Kundefordringer føres som en eiendel i regnskapet, som regel på konto 1500 (eller 1510 hos noen få regnskapssystemer).

Når virksomheten fører et beløp i debet, betyr det at virksomheten har kundefordringer. I motsatt tilfelle vil en kreditsaldo bety at kunden har betalt for mye, slik at de har penger til gode. Når kunden betaler fakturaen føres beløpet over fra kundefordringer til bankinnskudd (eller kontanter).