- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- W
- X
- Y
- Z
- Æ
- Ø
- Å
Kundefordringer - Hva er en kundefordringer?
Kundefordringer
Hva er en kundefordringer?
Kundefordringer er virksomhetens pengekrav i forbindelse med salg av varer og tjenester, det vil si det som kunden skylder deg.
Når det sendes ut en faktura fra virksomheten på et salg eller en tjeneste til en kunde, har virksomheten penger til gode. Dette tilgodebeløpet kalles kundefordringer.
Vurdering av kundefordringenes størrelse
Kundefordringene skal vurderes til det laveste av virkelig verdi og anskaffelseskost. Det vil si at når man vurderer kundefordringenes størrelse, skal det foretas avsetning til eventuelle tap på fordringer. Et eksempel på tap på fordring er en kunde som har gått konkurs, og som derfor ikke er i stand til å betale deler av eller hele beløpet.
Kundefordringer i regnskapet
Kundefordringer føres som en eiendel i regnskapet, som regel på konto 1500 (eller 1510 hos noen få regnskapssystemer).
Når virksomheten fører et beløp i debet, betyr det at virksomheten har kundefordringer. I motsatt tilfelle vil en kreditsaldo bety at kunden har betalt for mye, slik at de har penger til gode. Når kunden betaler fakturaen føres beløpet over fra kundefordringer til bankinnskudd (eller kontanter).
Enkelt regnskapsprogram
Visma eAccounting er vårt enkleste regnskapsprogram for enkeltpersonforetak, AS og de fleste andre små bedrifter.
Prøv gratis
Enkelt regnskapsprogram for små bedrifter
Visma eAccounting er vårt enkleste regnskapsprogram for små bedrifter og brukes av over 150 000 fornøyde kunder.