Regnskapsordbok

Finn svar på regnskap- og bokføringsbegreper

  • Alfabet
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • W
  • X
  • Y
  • Z

Fortjenestemargin – Hva er fortjenestemargin?

Fortjenestemargin er et økonomisk forhold som viser hvor mye av hver omsetningskrone som representerer overskudd

Visma eAccounting er et komplett regnskapsprogram som passer perfekt for små bedrifter. Prøv gratis.

Fortjenestemarginen viser hvor stor fortjenesten er per omsetningskrone. Det er altså forskjellen mellom det du har solgt for og kostnadene for å produsere de tjenester eller produkter du har solgt.

Det kan også bli definert som størrelsen på overskuddet før rentebærende utgifter, noe som betyr at fortjenestemarginen beregnes før skatt. Ved beregning av fortjenestemarginen tas det ikke høyde for hvordan selskapet har finansiert virksomheten, og man ser derfor ikke hvor godt selskapet har lyktes. Fortjenestemarginen er derfor mest nyttig for å måle fortjenesten i et helt marked eller i en analyse av konkurrenter.

Å beregne fortjenestemarginen

Formelen for beregning av fortjenestemarginen er som følger:

Fortjenestemargin = (Salg – Kostnad) / Salg

Resultatet viser da på andelen, dvs. prosenten, hvor stor fortjenesten er.

Hvis et selskap har solgt produkter for 20 000 kroner og hadde en kostnad på 15 000 kroner, beregnes fortjenestemarginen som (20 000 – 15 000) / 20 000 = 0,25. Svaret blir da at fortjenestemarginen for selskapet er 25 prosent, tilsvarende en fjerdedel av salget.

Fortjenestemarginen varierer veldig fra bransje til bransje, men en tommelfingerregel er å huske at fortjenestemarginen burde overstige fem prosent.

Fortjenestemargin på engelsk

Pretax profit marginearnings before tax