Regnskapsordbok

Finn svar på regnskaps- og bokføringsbegreper

  • Alfabet
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • W
  • X
  • Y
  • Z

Budsjett - Hva er et budsjett?

Et budsjett er en oppstilling av hva en virksomhet forventer å få i inntekter og kostnader for en gitt periode, som for eksempel et regnskapsår.

Visma eAccounting er et nettbasert regnskaps- og faktureringsprogram for små bedrifter. Prøv gratis i 14 dager.

 

Et budsjett sier også noe om en virksomhets planer, og kan derfor sies å være et planlagt regnskap for en kommende periode.

Formålet med budsjett

Hensikten med budsjett er å få lagt gode planer som gir uttrykk for bedriftens målsetting. Budsjettet er også et instrument for å beslutte om en investering eller et tiltak skal foretas, og et verktøy for å tidlig kunne varsle problemer i perioden. På denne måte brukes altså budsjett for økonomistyring.

Budsjett handler også om å allokere de ressursene en bedrift har til rådighet, som lagerkapasitet, arbeidstakere, penger og så videre, i forhold til hvor det er forventet at ressursene behøves.

Hvordan setter man opp et budsjett?

Et budsjett kan settes opp på bakgrunn av tidligere års regnskap, erfaringer og forventninger om hva som skjer i neste periode og i periodene fremover. Et budsjett godkjennes vanligvis av generalforsamlingen eller styret i virksomheten.

Hva sier lovgivningen om krav til budsjett?

For aksjeselskaper fremgår det i aksjeloven § 6-12 at forvaltningen av selskapet hører inn under styret, og at styret i nødvendig utstrekning skal fastsette planer og budsjetter for virksomheten. Ellers er det få krav i lovgivningen til budsjettering.