• Alfabet
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Betalingspåminnelse – Hva er en betalingspåminnelse?

Betalingspåminnelse

Hva er en betalingspåminnelse?

En betalingspåminnelse kan sendes ut til en kunde etter at den opprinnelige fakturaen har forfalt, for å minne kunden på at det mangler en innbetaling.

Alle regninger har en forfallsdato. Det vil si at kunden må betale regningen innen den bestemte datoen. Dersom fakturaen ikke er betalt innen denne fristen, kan man 14 dager etter denne datoen sende en betalingspåminnelse for å minne kunden på at det mangler en innbetaling. Betalingspåminnelse kan også kalles purring.

Det er maksimum to betalingspåminnelser man kan kreve gebyr på. Renter kan kreves fra den dagen regningen skulle ha vært betalt, til forfall på betalingspåminnelsen. Det kan kreves inn et gebyr lik en tidel av den gjeldende inkassosatsen når det sendes ut en betalingspåminnelse. Per 01.01.2014 er maksimumsgebyret for purrenota kr 64,-.

Betalingspåminnelse er ikke det samme som betalingsoppfordring

Hvis betalingspåminnelser ikke betales, kan man sende inkassovarsel. Dersom et inkassovarsel ikke er betalt innen fristen på minst 14 dager, kan saken sendes til inkasso. Det er i dette tilfellet at en betalingsoppfordring kan sendes ut.


Visma eAccounting Faktura

Fakturaprogram for små bedrifter

Prov gratis
 
Få orden å faktureringen

Gratis guide: Få orden på faktureringen

Alt du trenger å vite for å få gode rutiner og flyt på faktureringen din. 

Last ned
Webinar icon

Gratis guide: Elektronisk fakturering

Gratis webinar om elektronisk fakturering og automatisert regnskap

Meld deg på

Liten bedrift?

Visma eAccounting forenkler hverdagen til over 120 000 små bedrifter.

Se hvordan 

Visma eAccounting - Smart regnskap, helt enkelt.