Moderne rapportering for regnskapsbyråer

Innledning

I dagens marked med tøff konkurranse i mange bransjer, vil kundene ha forståelige tall og data som gir dem den selvtilliten de trenger når de skal ta viktige avgjørelser for bedriften. Det er her du kommer inn. Du skiller deg ut ved å gi kundene dine verdifulle råd og rapporter som er enkle å forstå. Jo mer inngående innsikt du har i kundens resultater og økonomiske helse, jo bedre vil forutsetningene være for at både du og kunden lykkes. Og ved å fokusere på hva kundene – og deres kunder – virkelig verdsetter, vil du bli en mer verdsatt rådgiver for kundene dine.

I dag utarbeider regnskapsførere regnskap hovedsakelig for å overholde retningslinjer og for å holde orden på historiske data. Ofte er dette den eneste grunnen, ettersom de vet at kundene mest sannsynlig vil ha problemer med å forstå rapportene de mottar.

Hvis du sørger for at kundene virkelig forstår regnskapene sine, kan de begynne å stille flere spørsmål, noe som igjen skaper behov for mer veiledning. Følelsen av å ha en økonomisk sparrepartner vil bli verdsatt av mange - og kan øke lønnsomheten hos dere begge. Det er ingen tvil om at sterkere kundelojalitet lønner seg i lengden.

Hvem bør lese dette?

Hvis du er regnskapsfører og håndterer kunderelasjoner, er denne guiden høyaktuell for deg. Vi skal se nærmere på en ny og moderne måte for deg å rapportere kundenes økonomiske situasjon på.

I dag er noen av utfordringene dine kanskje:

  • At det er vanskelig å få kundene dine til å forstå sin økonomiske status
  • Å opprette og produsere tidkrevende grafer for kunder
  • At kunden ikke har tilgang til informasjonen sin når de trenger den
  • At du ikke får noen respons fra kundene på rapportene deres
  • At du må sende dokumenter på nytt til kundene
  • Å få kundene til å se verdien av tjenestene dine

Hvis du kjenner deg igjen i noen av disse utfordringene, er det kanskje på tide å se nærmere på et moderne rapporteringsprogram som gjør det enklere for deg å veilede kundene dine om hva som vil få dem til å lykkes. Dette gjør deg mer verdifull for kundene dine - og ikke minst; øker lønnsomheten din.

  Gammel Ny
Formål Oppstilling – rapporter må utarbeides for å overholde regler Veiledning – ønske om å levere rapporter og tjenester som er enkle å forstå
Distribusjon Papir, PDF eller e-post Tilgang til portal i nettskyen når som helst
Brukeropplevelse Flat og overfladisk, du får det du ser Dynamisk og flerdimensjonal, velg hva du vil se
Sikkerhet Ingen Fullt kryptert brukerbasert innlogging
Drill-down / detaljer Ingen Mulighet for å søke I dybden ned til bilag med vedlegg
Filtrering Ingen Kan filtrere bestemte tidsperioder og ulike dimensjoner

Tabell 1: Dette er et diagram som sammenligner den gamle og den nye måten å rapportere på

Tre fordeler ved å velge et modern rapporteringsverktøy

1. Kjenn din verdi

En måte å overbevise kundene dine hva du er verd, er å vise dem det i stedet for å fortelle dem det. Beviset ligger i tallene, og tallene befinner seg i rapportene.  Imidlertid er mange rapporter vanskelige å forstå, og de ender ofte  med å bli misforstått eller oversett. Sørg for at kundene forstår fullt ut hva rapportene deres betyr ved å gi dem en klar forståelse av hvor pengene deres går, hvor mye de sparer og bruker, hvor de har råd til å bruke mer osv. Moderne rapporteringsverktøy med virtuelle dashboard gjør det enkelt å vise kundene både økonomisk oversikt og innsikt.

Det er viktig å huske at jobben din ikke er å sette prisen din så lavt at kundene ikke søker hjelp fra andre regnskapsvirksomheter, men å skape en tjeneste som er så betydningsfull at alternativene blekner til sammenligning. Hvordan sørger du for at kundene vet at de får topp kvalitet? Ved å øke verdien av det du leverer til kundene. Det er kanskje lettere sagt enn gjort, men med riktig verktøy kan du forbedre ytelsen og sørge for at det du sender til kundene, er noe de synes er verdifullt. Sørger du for at kundene forstår nytten av tjenestene dine, får dere et positivt forhold. Hvis de forstår virksomheten sin på grunnlag av rapportene de får, er de mer villige til å fortsette å samarbeide med deg og betale deg. Kundene blir da mindre opptatt av å fokusere på prisen de blir fakturert, ettersom de har solide resultater som de er trygge på. Dessuten får du en ekstra fordel av å levere mer lønnsomme tjenester til kundene dine.

2. Å verdsette detaljene

Kundene vil sette særlig pris på å kunne søke i dybden ned til detaljene. Første skritt på veien til å forstå detaljene, er å forstå det grunnleggende. Så snart kundene forstår rapportene sine som helhet, kan de begynne å forstå hva detaljene betyr og verdsette hva detaljene kan gjøre for virksomheten deres.

Alle moderne rapporteringsverktøy bør ha en god brukeropplevelse. Kundene bør kunne se dashboardet som en ny måte å forstå virksomheten sin på ved å ha en tydelig oversikt over det som virkelig betyr noe. Som regnskapsfører ser du det andre overser, og gir dem en faglig vurdering. Kundene dine bør få tilgang til et større utvalg av informasjon i rapporter som er lette å bruke og forstå. Gjør dem i stand til å forbedre sin økonomiske hverdag og forvandle din virksomhet ved å gjøre økonomiske rapporter om til praktisk rådgivning.

3. Tilgang når som helst, hvor som helst

Kundene forventer mer fra sine regnskapsførere. De vil ha en sparringspartner som støtter dem proaktivt og gir dem oppdatert informasjon som er tilgjengelig når de trenger den. Et moderne rapporteringsverktøy som befinner seg i nettskyen gjør at du og kunden kan:

  1. Få tilgang til oppdatert informasjon hvor som helst og når som helst
  2. Bestemme hvordan dere vil at rapportene skal se ut
  3. Enkelt vise og sammenligne tidsperioder
  4. Søke i dybden ned til detaljene fra ulike vinkler
  5. Kommunisere sømløst på ett sted
  6. Få tilgang til informasjonen fra mobilen

Nettskyen bidrar til å gi kundene dine lett tilgjengelig innsikt samtidig som du kan opptre som veileder og profesjonell rådgiver.   

Hvis du allerede samarbeider med kundene dine i et nettbasert program, har kundene dine sannsynligvis tilgang til sanntidsrapporter direkte i denne tjenesten. De vet derimot aldri om rapporten er avstemt, kontrollert og kvalitetssjekket av deg som regnskapsfører. I moderne rapporteringsløsninger har du mulighet til å velge når rapportene skal være klare for kundene, og de kan ikke tukles med. Du har kontrollen, og slik skal det være.

Når alt kommer til alt

Fokuserer du i dag på det kundene virkelig vil ha? Gir du dem tydelig oversikt over dataene med mulighet for å søke i dybden ned i detaljene? Bruker du et moderne rapporteringsverktøy, kan det hjelpe deg å vise kundene dine hva du er verd og gi dem lettforståelige dashboard og detaljerte rapporter som de kan forstå fullt ut.

Det blir stadig mer utfordrende for regnskapsvirksomheter å tilpasse seg for å betjene kundene bedre. Kundene henvender seg ikke bare til regnskapsførere for å få hjelp med økonomiske rapporter, men også for å få hjelp til å lykkes i en forretningsverden som er komplisert og i rask utvikling. Fremtidsrettede regnskapsførere tar i bruk teknologi for å skille seg ut ved å levere overlegne tjenester og veiledning til sine kunder. Det gjør de ved å gi dem tilgang til oppdaterte rapporter med innsiktsfulle analyser som gir nyttige råd. I dag forventes det at du viser hva du er verd på en moderne måte.

Gjør deg klar for en ny måte å rapportere på

Visma Økonomioversikt gjør det enkelt å dele informasjon med nøkkelpersoner, ledelse og styre i bedriften det føres regnskap for. Med direkteintegrasjon med Visma eAccounting er det kun få tastestrykk som kreves for å publisere resultat- og balanserapporter til en sikker portal beskyttet av brukernavn og passord. Du styrer selv hvem som skal ha tilgang.

Les mer om Visma Økonomioversikt

Du er kanskje også interessert i 

Følg oss på FacebookFølg oss på InstagramFølg oss på YouTubeFølg oss på Twitter