
Digitalisering for innbyggere
Folk flest i Norge forventer å forholde seg til kommunens tjenester på sin egen mobile enhet.
I dag kan man søke om barnehageplass eller hjemmehjelp fra kommunens hjemmeside, og som elev eller foresatt på en skole får man enkelt tilgang til all informasjon om elevens utvikling.
I dag samhandler mange ulike etater digitalt rundt barn, unge eller voksne som har sammensatte diagnoser og utfordringer.
Nå er digital post på full fart inn i de norske hjem. Visma har sammen med kommunene utviklet sikre løsninger for arkivering, som gjør det mulig å arkivere og sende ut brev, vedtak og informasjon digitalt.
Innen velferdsteknologi har vi bare sett starten på en omveltning av eldreomsorgen. Med Visma Velferdsteknologi koblet med pasientjournalen får brukerne riktig hjelp når de trenger det, og kan bo lenger hjemme på en trygg måte.
Alt dette skjer nå, og gevinstene er allerede store!
Nedenfor kan du lese mer om digitale løsninger for innbyggere som det er enkelt å komme i gang med:
Av og til er arbeidstakere syke over lengre tid. Hvor langt går tilretteleggingsplikten til arbeidsgiver, og når kan det være lovlig å si opp arbeidstakeren på grunn av sykdom?
Gjennom de siste ti årene har rapporten, IT i praksis, etter dybdeintervjuer med norske statlige og kommunale virksomheter, satt en størrelse på hvor avanserte og brukerrettede offentlig sektors digitale tjenester er.
Landsomfattende tilsyn med tvungen helsehjelp videreføres i 2021. På grunn av korona situasjonen ble det gjennomført kun et fåtall tilsyn i 2020. Tross et begrenset antall gjennomførte tilsyn kan vi lese noen fellestrekk fra de erfaringer som er gjort.