Digitalisering i kommunen

IT i Praksis undersøkelsen for 2019 

IT i praksis undersøkelsen for 2019 viser at digitaliseringen øker, men offentlige sektor stagnerer i utviklingen av avanserte, digitale tjenester.

Resultatene viser at digitaliseringstakten øker, men at det enda er et godt stykke frem til vi som innbyggere får oppleve et digitalt førstevalg som består av proaktive og intelligente tjenester, slik som vi er blitt vant til med skattemeldingen. 

Det er tydelig at grunnmuren begynner å komme på plass i kommunesektoren for å få etablert et digitalt førstevalg for innbyggeren. Kommunene jobber svært målbevisst med å modernisere og skape grunnlaget for mer proaktive og smarte tjenester som er lett tilgjengelig på nett.
 

Last ned vår digitaliseringsguide



Nye store steg

Alt ligger nå til rette for en positiv utvikling de neste årene. To områder hvor kommunene kan ta store steg de neste årene er innen omsorgsektoren og sosialtjenesten. Her er litt kort informasjon om 2 nye nasjonale standarder og tjenester som er nå klare for å ta i bruk:

Digihelse

Innen omsorgsektoren har Helsedirektoratet, i samarbeid med KS og leverandørene tilrettelagt for at innbyggerne kan utføre en digital dialog med hjemmetjenesten.

På helsenorge.no kan brukere av hjemmetjenesten og deres pårørende enkelt komme i kontakt med hjemmetjenesten. Her kan en sende og motta meldinger, se avtaler og få varsel om utførte besøk. Pilotkommunen Bergen har gode erfaringer så langt. De mottar færre telefonhenvendelser og sparer penger på bomturer til brukere som ikke er hjemme.

Les mer om hvordan du kommer i gang med tjenesten og erfaringene så langt.

Les videre om Digihelse

Digisos

Innen sosialtjenesten har NAV i samarbeid med KS og leverandørene tilrettelagt for at innbyggere kan få digitale tjenester og ha en god digital dialog med sosialtjenesten.

Digisos vil gi innbyggerne veiledning om kommunale sosialtjenester, samt mulighet til å søke økonomisk sosialhjelp gjennom digitale selvbetjeningsløsninger på nav.no. Digital forvaltning av kommunale sosialtjenester vil gi bedre tjenester til brukerne, med enklere søknadsprosesser og raskere svar, i samsvar med brukernes forventninger. Med gode digitale tjenester kan man redusere unødvendige telefonhenvendelser og sikre raskere saksgang på NAV-kontoret

Les mer om hvordan du kommer i gang med tjenesten og erfaringene så langt.

Les videre om Digisos

IT i Praksis 2019

Rapporten «IT i Praksis» fokuserer på trender og erfaringer innen
digitalisering og strategisk bruk av IT i de 500 største virksomhetene
i Norge, inklusive stat og kommune.

Les referat fra møtet ››

Kom i gang med digitalisering

Innbyggere

Digitalisering kommune innbygger

Folk flest i Norge forventer å forholde seg til kommunens tjenester på sin egen mobile enhet.

Hvordan digitalisere for innbyggere?

Ansatte

Digitalisering kommune ansatt

I dag har fagfolk i kommunen moderne verktøy på mobile enheter for å fungere optimalt der de er til enhver tid.

Hvordan digitalisere for ansatte?

Ledere

Digitalisering kommune leder i kommunen

Solid og kunnskapsbasert ledelse og styring vil bli avgjørende i tiden fremover.

Hvordan digitalisere for ledere?

Offentlig sektor blogg

 

Digitalisering i praksis

Det skjer svært mye spennende innen digitalisering i kommune-Norge, og terskelen for å komme igang er lav. Hvordan har kommunene løst og opplevd digitaliseringen så langt? Les hva som skjer! Nedenfor er et utvalg av våre kundehistorier eller du kan se alle her.

Alarmhåndtering i Responssenteret

VÆRNES KOMMUNE

Norges første Responssenter åpnet

Les om senteret som effektiviserer driften av alarmer i helsetjenesten »

Ønsker du å ta steget med digitalisering i din kommune?

Fyll ut skjema så tar vi kontakt med deg for å hjelpe deg videre.

Er du kunde, logg inn i Community hvor du kan være med på diskusjoner, stille spørsmål og få hjelp raskt. Gjelder henvendelsen en support sak knyttet til en Visma-løsning, vennligst ta kontakt her.

Vi trenger ditt samtykke.

Analysetjeneste fra Facebook

Denne siden benytter en analysetjeneste fra Facebook som gjør det mulig for Visma å målrette annonser til besøkende som har en Facebook konto. Om du ikke ønsker denne type annonsering kan du slå av denne funksjonaliteten i din Facebook profil. Les mer.

Vi bruker cookies for å registrere din aktivitet på våre nettsider. Denne informasjonen kombinerer vi med opplysningene du oppgir for å danne en profil, slik at vi kan vise deg innhold tilpasset dine interesser. Ved å akseptere, tillater du oss å registrere og behandle din persondata som beskrevet her.