

Skap en felles forståelse for hva kommunikasjonen skal løse
De fleste bedrifter jobber med digital markedsføring, men ikke alle har en digital kommunikasjonsstrategi på plass. Faktisk viser en undersøkelse utført av Smart Insight at kun halvparten av de som jobber med digital markedsføring har en definert strategi.
En strategi er avgjørende for å skape en felles forståelse for hvilke kanaler som skal løse hvilke oppgaver, mot hvilken målgruppe, og med hvilket budskap.
Etter at prosessen er gjennomført skal bedriften ha en ferdig utarbeidet og gjennomtestet strategi for sin digitale tilstedeværelse. Strategien skal ta for seg markedet, merket, forbrukerne/målgruppen og deres kjøpsreise. Strategien skal også knyttes opp mot bedriftens overordnede mål og formål.
Disse områdene skal dekkes i strategien
Målsetting
Her avklarer vi hvilke forventninger vi har til strategien. Skal den endre hva folk tenker om oss, eller skal den sikre at folk skjønner hva vi gjør? Vi definerer hva som er bedriftens mål og hvilke atferdsmål og kommunikasjonsmål som skal hjelpe oss å nå bedriftens overordnede mål.
Evaluering av markedet
Vi tar et dypdykk i hva som rører seg rundt oss. Fra konkurrenter, våre styrker og svakheter, til hvilke drivere (politiske, økonomiske osv.) som påvirker bedriftens retning og muligheter til å nå sine mål.
Kommunikasjon av merkevaren
Vi utforsker hvilke drivere og barrierer som påvirker posisjonen av merkevaren i kategorien vår, samt hvilke funksjoner merkevaren vår har. Med en kombinasjon av funksjon og posisjon utformer vi merkevarens tre budskaps-pilarer.
Kunder og forbrukere
Vi ser på hvem vi må påvirke med budskapet vårt for å kunne nå målene. Vi utvikler personas sammen som gir et bilde av hvem målgruppen er, og hva som karakteriserer de.
Kundereisen
Med utgangspunkt i målgruppene og deres personas utforsker vi kundereisene til de ulike målgruppene. Vi ser på hvilke kanaler som er viktige, og hvilket innhold de søker etter.
Vår prosess
Utviklingen av den digitale kommunikasjonsstrategi vil foregå i 4 steg med en kombinasjon av workshops, feltarbeid og presentasjon.
1
Mobilisering
For å mobilisere gruppen starter vi med en introduksjon til digital kommunikasjonsstrategi samt til vår metode og gjennomføringsplan.
2
Idèutvikling
Vi utforsker og identifisere ulike elementer innen kommunikasjonsstrategi, herunder marked, merket, målgrupper og deres kjøpsmønster. Vi gjør valg og presiseringer underveis for å sikre at bedriftens mål og formål er i sentrum for strategien. Dette steget utføres sammen med deg som kunde.
4
Presentasjon
Vi går gjennom den digitale kommunikasjonsstrategien og dens anbefalinger. Her vil også du som kunde få en introduksjon til Visma sine kjernekompetanser og spesialister.
Noen anbefalinger fra oss

Hva er en innholdsstrategi?
Enhver virksomhet bør ha en tydelig og konkret innholdsstrategi som skaper en retning for det innholdet som produseres av markedsavdelingen. Men hva er egentlig en innholdsstrategi, og hvorfor er det så viktig?

Hva er sponset innholdsmarkedsføring?
Innholdsmarkedsføring er en merkevarebyggende aktivitet og kan gi deg store gevinster. Men hva er det egentlig og hvilke former finnes?