Her kommer viktigheten av brukeransvar inn. Med brand safety menes beskyttelse av selve merkevaren. Som med all annonsering skal man velg med omhu hvor man plasserer annonser så det ikke oppstår uheldige og potensielt skadelige situasjoner for merkevaren.
Med programmatisk annonsering kjøper man på tvers av flere nettsider, og da kan det tenkes at det er utfordrende å vite hvor man kjøper og om man kan gå god for alle sidene og plasseringene.
Hos VDM skal alle kunder føle seg trygge på jobben vi gjør, og vi opererer dermed med de strengeste rutiner for å sikre trygt og sikkert annonsekjøp. Bak de programmatiske kjøpene skal det ligge en oversikt med godkjente medier, en såkalt "whitelist", som er godkjent av VDM og av kunden. Da kjøpes det kun plasseringer på disse godkjente nettsidene og ingen andre. Denne tilnærmingen er forskjellig fra en såkalt "blacklist" som noen byråer bruker, hvor man i stedet lister opp nettsider man ikke vil være tilstede på.
Denne tilnærmingen vil aldri kunne gi deg som annonsør en total sikkerhet ettersom man ikke vil klare å henge med på nye nettsider som dukker opp hver dag. I tillegg til å ha en "whitelist" kjøper også VDM alltid private og "preffered deals" for å sikre premium plasseringer.