Spar tid med automatiske utsendelser

Marketing Automation handler om å bruke programvare for å automatisere repeterende oppgaver slik dette ikke må skje manuelt. I hovedsak er dette for å spare tid ved at utsendelse av epost, publisering på sosiale medier og kanskje til og med annonser, kan automatiseres. 

En vesentlig del av marketing automation er at vi sparer tid, men en like viktig, og kanskje enda viktigere del, er at vi kan tilpasse opplevelsen for kundene.

How to marketing automation.jpg

De forskjellige oppgavene som inngår i marketing automation er som oftest:

  • Epostmarkedsføring
  • Landingssider
  • Skape og vedlikeholde leads
  • Rapportering
  • Analyse

Mer avanserte løsninger tilbyr gjerne:

  • CRM integrasjon
  • Markedsføring og håndtering av sosiale medier
  • Dynamisk nettside med forskjellige profiler
  • MRM - Marketing Resource Management
  • Kampanjehåndtering på tvers av kanaler
  • Forecastinganalyse

Hvordan får du suksess med marketing automation?

For å lykkes er det nødvendig å tenke på helheten i en slik prosess og strategi. Ofte er det slik at det jobbes med allerede etablerte leads, men det mangler en strategi for å automatisere det å skape nye leads. 

Allerede etablerte leads er en liten del av et stort potensielt marked så ved å ikke fokusere på å skape nye leads, og bruke marketing automation for å oppnå dette, oppnår en ikke de resultatene som er ønskelig. 

Det må være en klar strategi hele veien med tydelige mål, og hvordan en skal måle resultat, underveis, og hva som er oppnådd etter endt kampanje. 

 

 

 

 

 

 

Hva er forskjellen på god og dårlig marketing automation?

Tradisjonelt sett er det ofte epost som de fleste tenker på. Det skal skje en eller flere hendelser når en epost er åpnet. Spørsmålet som bør stilles er om dette gir et godt nok datagrunnlag for en videre strategi. 

Som oftest er svaret nei. For å utnytte marketing automation i størst mulig grad er det viktig å ha en kontekst. Det er ønskelig å bruke all tilgjengelig informasjon om en person eller organisasjon for å levere innhold til akkurat riktig tid, og på det rette stedet, for å oppnå ønsket resultat som, for eksempel, et salg.

Når bør du tenke marketing automation?

Hvis det allerede publiseres godt innhold, det er en jevn flyt med nye organiske leads og du ønsker å skalere for vekst, da er det på tide å tenke på mulighetene med marketing automation.

Noen punkter å tenke på:

  • Er det en jevn flyt med nye og kvalifiserte leads?
  • Er det bestemt hva slags konverteringer som bør, og skal, skje?
  • Finnes det en strategi på innhold tilpasset en kundereise?
  • Finnes det en oversikt på kontaktflater og kanaler for de kvalifiserte leadsene?
  • Fungerer eksisterende strategi slik den kan oppskaleres?

Vil du snakke med oss om marketing automation? Fyll ut skjema så tar vi et møte!

Kom i kontakt med oss!