Få innsikt til å ta de rette beslutningene

For at din markedsføring skal fungere optimalt, må du vite nøyaktig hva som ligger til grunn for resultatene du får.

Med det mener vi at det å ha god innsikt i egen data, vil gi deg et bedre grunnlag for å ta de rette strategiske valgene videre. Derfor er innsikt et tema vi vektlegger høyt når vi går i gang med nye kundeprosjekt.

Hva gjør du videre? Hvordan når du alle målene du har satt deg? Vi jobber med gode verktøy for webanalyse og innsikt, og kan bistå slik at du får brukt potensialet i arbeidet mot målet. 

 

Webanalyse

En nettside på det o’store internettet er i hard konkurranse hvert eneste sekund, og det gjelder å ha systemer for overvåkning, rapportering og å kunne tolke brukernes atferd og aktivitet inne på sidene. For det handler ikke bare om å få trafikk inn til nettsiden. Du må vite hva som rører seg, hvordan brukerne bruker siden; slik at du kan nå dine mål. 

Det finnes ulike verktøy man kan benytte for å analysere et nettsted, men oftest bruker vi Hotjar. Vi kan enten gi deg opplæring i verktøyet eller sette opp alt for deg.

Analyseverktøy

Google Analytics er et av våre hovedverktøy, som vi setter opp for alle våre kunder. Vi sørger for at du får korrekt data fra dine viktigste konverteringspunkt, og vi hjelper deg med å sette de rette målene/KPI-ene på ditt nettsted.

Google Analytics lar oss lage skreddersydde rapporter som svarer til målsettingene, og basert på resultater jobber vi med å optimalisere konverteringer ved å foreslå tiltak for å øke salg.

 

 

 

Workshop: Innsikt

Vi tilbyr også egne Innsikts-workshops som kan gjennomføres i forkant av nye prosjekter, sånn at vi sammen tilegner oss en helhetlig forståelse for merkevaren eller produktet.

Bestill workshop!

Datagrunnlag og visualiserende rapportering

Ulike analyser vi gjennomfører for våre kunder:

Dagens tilstand og videre potensiale

På hvilke områder og plattformer gjør du det bra idag, og på hvilke ser vi forbedringspotensiale? Hva gjør du likt eller annerledes som dine bransjekonkurrenter? Vi hjelper deg med å få oversikt over dagens digitale tilstand og kommer med konkrete forslag til forbedring for at du skal nå målene dine.

Målgruppe

Er du klar over hvem målgruppen din er? Vi bruker innsikt fra målgruppeanalyse til å finne ut hvem din målgruppe er. Vi jobber sammen med deg som kunde for å finne de aller mest optimale kanalene i digital markedsføring for å nå din målgruppe. Vi bruker også data til å finne ut hvordan du kan optimalisere brukeropplevelsen på nettsiden, i nettbutikken eller i sosiale kanaler.

Kartlegging av nettsidekvalitet

Er nettsiden god nok for en helhetlig kundeopplevelse? Vi ser på hele nettsiden og identifiserer både styrker og mangler. Her tar vi utgangspunkt i den eksisterende trafikken og prøver å finne forbedringsområder for å iverksette de rette tiltakene for optimal måloppnåelse. Vi kartlegger og foreslår endringer for å øke konvertingsgrad og trafikk.

Søkeord og optimalisering

Vi jobber mye med søkeord og optimalisering av søkeordslister for våre kunder. Det er viktig å vite hvilke søkeord folk benytter seg av, og å være tilstede under disse søkeordene. Det er viktig å finne ut av hvilket “språk” målgruppen bruker, og ikke sløse penger på tunge fagterminologier som kun for eksempel bransjen bruker. Vi kan finne ut hvilke ord potensielle kunder søker etter når de leter etter det du tilbyr. Innsikten du sitter igjen med kan også brukes for å optimalisere nettsiden din.

Konkurrenter og bransje

Hva gjør dine konkurrenter? Hvilke kanaler, kampanjemateriell og budskap bruker de? For å kunne vokse og ta markedsandeler i målgruppen din trenger du å blant annet vite hvor mye konkurrentene dine bruker på markedsføring. Med andre, hvor stor del av kaka tar de, og hvor mye må du legge i kurven for å kunne vinne andeler?


Med en konkurrentanalyse vil du kunne avdekke hvor dine konkurrenter er tilstede og hva de gjør, både i form av kanalvalg, budsjetter og budskap. Vi kan tilby en tilpasset konkurrentanalyse og basert på funnene vil vi kunne komme med konkrete tiltak og anbefalinger for veien videre.

Kampanjemåling

Digitale kanaler gir oss uendelige muligheter til å kunne spore markedsaktiviteter og dermed se hvilken effekt kampanjer har på salg eller andre aktuelle hendelser. Dette fungerer godt når målet er salg, men om målet er å bygge en merkevare, gjerne over tid, er det vanskeligere å måle effekten. 

Løsningen er å inkludere en kampanjemåling knyttet til markedsaktivitetene. I en kampanjemåling tester vi variabler som oppmerksomhet, kjennskap, avsenderidentitet og budskapsforståelse, både i målgruppen og opp mot resten av befolkningen. Her vil man også kunne se forskjellene mellom ulike kanaler. Gjennomfører man flere analyser over en periode vil man kunne dokumentere endringen over tid.

Ønsker du å lære mer om webanalyse? 

Bestill et kurs eller ta kontakt for bistand fra våre flinke rådgivere!

Trine Humlen 2.jpg

Trine Humlen

Digital rådgiver

trine.humlen@visma.com

92891062

Håvard .jpg

Håvard Utne

Performance Konsulent

havard.utne@visma.com

48274220

Charlotte Karlsnes 2.jpg

Charlotte Stranden Karlsnes

Digital rådgiver

charlotte.karlsnes@visma.com

47667666

Vil du snakke med oss om innsikt og analyse? Fyll ut skjema så avtaler vi et møte. 

Kom i kontakt med oss!

Vi trenger ditt samtykke.